Fagforbundet Post Vestlandet

Det var ikke bare Fagforbundet Vestland som var nytt i januar, vi fikk også gleden av å få en helt ny fagforening med oss. Fagforbundet Post Vestland er den fagforeningen vi i dag presenterer

12.06.2020
Sist oppdatert: 12.06.2020

Første januar ble Postkom sine medlemmer overført til Fagforbundet. Det som var kretser i Postkom ble nå fagforeninger i Fagforbundet. En av disse «nye» fagforeningene var altså Fagforbundet Post Vestland. Fagforeningen organiserer medlemmer i Rogaland og Vestland, og vi var så heldige at fagforeningen ble tilhørende Fagforbundet Vestland.

Det er en fagforening med mange medlemmer. Innenfor sitt området er omtrent 80 prosent av samtlige postansatte medlemmer i Fagforbundet Post Vestland. Fagforeningen ha rundt 3.500 medlemmer totalt.

Leder av fagforeningen er Jarle Eide. Han var postbud i Haugesund, og har vært heltids tillitsvalgt for postansatte i 14 år. Han er til daglig regiontillitsvalgt. Fagforeningskontoret er i Bergen. Jarle startet i posten i 1978 og har arbeidet der i hele sitt liv. Samtidig som fagforeningen ble en del av Fagforbundet Vestland fra nyttår ble også Jarle Eide en del av regionstyret i Vestland.

I styret så har han med seg en meget erfaren gjeng tillitsvalgte. Blant annet har Helge Mathisen og Terje Nordgulen vært tillitsvalgte siden 80 tallet.

Styret er sammensatt slik:

Leder Jarle Eide  - Postbud - Haugesund
1. nestleder - Terje Nordgulen - Postbud - Årdal
2.nestleder - Helge Mathisen - Terminalarbeider - Bergen
Studieleder - Solfrid Træet - Postbud - Bergen
Verveansvarlig - Vivian Grimelid - Sjåfør - Bergen
Styremedlem - Ann-Gunn Jonassen - Postbud - Bryne
Styremedlem - Petter Eriksen - Sjåfør - Bergen

Helge Mathisen er seksjonsleder for yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Solfrid Træet er seksjonsleder for yrkesseksjon kontor og administrasjon

Fagforeningen organiserer alle ansatte innen de virksomhetene de har. Det er Posten og Bring de i all hovedsak organiserer medlemmer i. De største yrkesgruppene er postbud, sjåfører, kontorpersonale og ansatte på postkontor og terminaler.

Det som fagforeningen og de tillitsvalgte arbeider med nå er rett og slett de store strukturelle endringene i posten. De har jobbet i mange år med å ivareta medlemmer i nedbemanningen som har vært.

Digitaliseringen i samfunnet er antageligvis den enkeltfaktor som har hatt mest å si for utviklingen de senere år. Det å tilpasse driften og det å kjempe for medlemmene oppe i den «revolusjonen» som det jo faktisk har vært arbeidskrevende, men fagforeningen føler de har klart å ha en god dialog med arbeidsgiver oppe i alt dette.

I tillegg er det andre endringer som skjer. Postkontor legges ned og vi får post i butikk for eksempel, og nå er det omleggingen til postombæring 2,5 dager i uken som tar mye tid for de tillitsvalgte.

Samtidig så føler fagforeningen at de har klart å tilpasse seg en ny hverdag, selv om brevmarkedet har gått ned de siste årene på grunn av digitalisering så ser vi at for eksempel pakkesegmentet opp de siste årene i forhold til volum.

På spørsmål om hvordan det har vært å komme inn i Fagforbundet så svarer Jarle at det har vært en spennende prosess. Det å tilpasse oss strukturen i Fagforbundet samtidig som vi skal beholde identiteten vår er spennende, men et viktig arbeid.

Noe av det mest spennende og kjekke er å møte tillitsvalgte som har en helt annen bakgrunn enn det vi har. Det er en helt ny kultur, og jeg føler at Fagforbundet er mer politisk utad enn det vi var vant til.

Vi som fagforening jobber med å tilpasse oss en ny hverdag. Det blir en del møter, men det tåler vi. Forhåpentligvis lykkes vi med arbeidet vårt de neste årene.