Fagforbundet Stryn - avd 12

Fagforbundet Stryn er neste fagforening ut i vår presentasjon av fagforeninger i Fagforbundet Vestland.

16.06.2020
Sist oppdatert: 16.06.2020

Fagforbundet Stryn har avdelingsnummer 12 og har med det aner langt bak i tid, men fagforeningen sin stiftingsdato i nåværende form er 1975. Fagforeningen har i overkant av 500 medlemmer og de fleste medlemmene arbeider i Stryn kommune, men de har medlemmer i Vestland fylkeskommune, kirken og privat barnehage også.

Stryn kommune ligger i Nordfjord med grenser mot Møre og Romsdal og Innlandet fylker. Kommunen har 7.139 innbyggere. Kommunen er en landbrukskommune, men også den største reiselivskommunen på Vestlandet utenom de største byene. Og akkurat det er ikke så rart, for her er det fjord, fjell og isbreer og en fantastisk natur.

Leder av fagforeningen heter Lone Frøholm Kvamme og hun har vært leder siden mai 2019. Etter noen år med litt utskifting av styremedlemmer, så føler styret nå at ting er begynt å sette seg og de er begynt å bli tryggere i rollene sine. Lone Frøholm Kvamme er også hovedtillitsvalgt i Stryn kommune.

Styret i Fagforbundet Stryn:

Leder / Opplæringsansvarlig

Styremedlem

Rigmor Nesje

Barne- og ungdomsarbeider

Hele og faste stillinger er en stor utfordring.

I Stryn arbeider de målrettet for at de som ønsker det skal få hele faste stillinger.

Som mange andre kommuner har Stryn mange deltidsstillinger spesielt innen helse. Dette fører til at det blir vanskeligere å rekruttere spesielt helsefagarbeidere etter endt utdanning.

Fagforbundet Stryn arbeider for økte ressurser og flere ansatte der det trengs. Gode tillitsvalgte er det viktigste, så leder sender ut aktuelle tilbud om kurs og møter for at både tillitsvalgte og medlemmer skal holde seg oppdatert og videreutdanne seg.

Fagforbundet er med på rekrutteringsmøter på skoler for å verve flere medlemmer og jobber for desentralisert fagskole og videreutdanning. I Stryn jobber de også med de gode forslagene til handlingsplan som kom frem fra medlemmene på årsmøtet i januar.

Verving er viktig og de prøver å verve flest mulig og følge opp de som har meldt seg ut. Et viktig mål er å få ned antall uorganiserte på arbeidsplassene.