Fagforbundet Voss - avd 219

I dag er det Fagforbundet Voss med avdelingsnummer 219 som blir presentert i vår serie om fagforeningene I Fagforbundet Vestland.

18.06.2020
Sist oppdatert: 18.06.2020

Fagforbundet Voss er en av de eldre fagforeningene i Vestland. De ble stiftet 2. desember 1935 og nærmer seg 90 års jubileum.  Fagforeningen har 1270 medlemmer i sine rekker. De fleste medlemmene arbeider i Voss herad, men de organiserer også medlemmer på Voss sjukehus, på de videregående skolene i bygda og i private barnehager og institusjoner.

Voss har en stolt historie når det gjelder fagforeninger innen jernbanen, mekanisk industri, bygg og anlegg, handel og næringsmiddelindustri foruten offentlige tjenester. De fleste som har kjørt gjennom Vangen har fått med seg lysskiltet «LO for alle», og her har Fagforbundet Voss sine kontorer. De kjøpte lokalene for ett par år siden, og har i dag kontor og møtelokale på gateplan midt i Voss sentrum.

Ved årsskiftet så ble kommunene Voss, Granvin og Oksenhalvøya (Ullensvang) slått sammen og ble til Voss herad. Det er en kommune med nesten 15.800 innbyggere.  Voss er en reiselivskommune som er kjent for blant annet skidestinasjonene Myrkdalen og Voss resort. Voss er en av de største landbrukskommunene i Vestland med tilhørende næringsaktivitet. Jernbanen er et knutepunkt i bygda og tettstedet Voss er utpekt som knutepunkt i Vestland. Ellers er bygda kjent for ekstremsport og alle de olympiske mestrene som kommer fra bygda.

Leder av Fagforbundet Voss er Olaug Kyte. Hun er barne- og ungdomsarbeider, men er nå frikjøpt som fagforeningsleder og Fane2 ansvarlig i tillegg til hovedtillitsvalgt i Voss herad. Hun er en erfaren fagforeningsleder og organisasjonsmenneske som har hatt ulike verv gjennom hele sitt voksne liv. Hun sitter også i styret i LO i Bergen og omland.

Med seg i styret har hun:

Leder / Fane2 ansvarlig

Vara pensjonisttillitsvalgt

Ingunn Åse

Pensjonist

Styret arbeider målrettet med å få på plass tillitsvalgte og følge opp tillitsvalgte på alle arbeidsplasser.

De siste årene har arbeidet med kommunesammenslåingen selvsagt tatt mye tid og arbeid for de tillitsvalgte. I Voss herad har de 3 frikjøpte tillitsvalgte, Hilde Knapstad Tveite, Olaug Kyte og Kristine Sunde Fauske.

Arbeidet med hele og faste stillinger er noe som også har høy prioritet i Fagforbundet Voss. Og det går fremover, selv om ikke det alltid går i et slikt tempo som fagforeningen og de tillitsvalgte skulle ønske.

Det med å verve nye medlemmer og beholde eksisterende medlemmer er et fast punkt på dagsorden når fagforeningsstyret møtes. De jobber systematisk med å besøke alle arbeidsplassene i løpet av året. Da har de med seg en oppmerksomhet til medlemmene og de tillitsvalgte.  På fagforeningskontoret henger det et søylediagram som viser hvor mange nye medlemmer fagforeningen har fått i løpet av året, og  hvor mange som gjenstår før vervemålet er nådd.