Fagforbundet Hyllestad - avd 300

I vår presentasjon av fagforeningene i Fagforbundet Vestland så skal vi i dag til Fagforbundet Hyllestad.

30.06.2020
Sist oppdatert: 30.06.2020

Fagforbundet Hyllestad har avdelingsnummer 300 og ble stiftet i 1971. Fagforeningen er med sine 134 medlemmer en av de minste fagforeningene våre. De organiserer medlemmer i Hyllestad kommune.

Hyllestad kommune ligger i ytre Sogn på nordsiden av Sognefjorden. Kommune har litt i underkant av 1.400 innbyggere. Landburk, havbruk og industri er næringsgrunnlaget i kommunen, og hjørnesteinsbedriften er båtverftet Havyard Leirvik. Hyllestad var i sin tid kjent for kvernsteinproduksjon, dette var en industri som var i drift i nesten 1000 år, og i Kvernsteinparken kan en se spor etter denne produksjonen. Landemerket i kommunen er Lihesten, et fjell som de fleste som har reist langs kysten har lagt merke til.

Leder av fagforeningen er Hildur Akse som også er hovedtillitsvalgt i kommunen. Hildur har vært leder av fagforeningen siden 2011.

Hun har med seg følgende i styret:

Leder Hildur Akse Hjelpepleier
Nestleder Hanne Grethe Brendehaug Pensjonist
Kasserer Margunn Hyenes Bygningssjef
YST leder Vicky Bårøy Renholder
YHS leder/Opplæringsansvarlig Liv Kirsten Hofsvik Helsefagarbeider
YKKO leder Anette Glavær Barne- og Ungdomsarbeider
YKA leder Marit Dale Hatlem Sekretær
Ungdomstillitsvalgt Janne Elin Larsen Helsefagarbeider
Pensjonisttillitsvalgt Tor Wergeland Pensjonist
Vara Inger Lovise Olsen Helsefagarbeider
Vara Eva-Karin Nordal Inderøy Hjelpepleier

I styret har de tillitsvalgte som er helt ferske og de som har sittet som tillitsvalgt i over 20 år, dette gjør at det er en fin blanding av erfaring og fornyelse i styret. Fagforeningen er en av de fagforeningene som kun har medlemmer i KS området, noe som gjør at de føler det er lett å ha oversikt og kontakt med medlemmene.

Det som de arbeider med er selvsagt verving av medlemmer og ivaretakelse av de medlemmene de har. Det er arbeid med heltid, faste stillinger og lønns- og arbeidsvilkår.

Fagforeningen har sin egen facebookside som oppdateres jevnlig med informasjon til medlemmene