Fagforbundet ungdom fornyet seg selv

Nytt navn, ny politikk, ny nestleder og nytt ungdomsuvalg. Det ble travelt på Fagforbundet ungdom sin landskonferanse.

23.10.2015
Sist oppdatert: 06.02.2019

Fra tirsdag 20. til torsdag 22. oktober var delegater fra hele landet samlet til Fagforbundets Landskonferanse for ungdom på Hotell 33 på Økern i Oslo, sammen med gjester fra både politiske partier, samarbeidsorganisasjoner og våre søsterforbund i Sverige, Danmark og Russland.

Fagforbundet Ungdoms landskonferanse holdes annet hvert år, og ble denne gangen holdt for sjuende gang.

Les også: Rekordmange unge i Fagforbundet

Nervepirrende valg

Allerede første dag ble det nervepirrende. Valg av leder, nestleder og resten av det sentrale ungdomsutvalget har sjelden vært så spennende som denne gangen. Hele tre alternative kandidater ble benket inn fra salen, og da det gikk til valg var det bare et knippe stemmer som skilte kandidatene.

Til slutt var det Christina Beck Jørgensen som fikk fortsette som leder, mens Mats Monsen tar over som nestleder.

Les også: Møt det nye ungdomsutvalget

Nytt navn og fornyet politikk

I løpet av landskonferansen skal prinsipp- og handlingsprogram gjennomgås og fornyes. Det kanskje mest spennende vedtaket fra konferansen er å bytte navn på ungdomsorganiseringen fra Fagforbundet Ungdom til Fagforbundet Ung. Det er likevel verdt å merke seg at alle vedtak fra ungdommens landskonferanse også må opp i Fagforbundets forbundsstyre og landsstyre før de er formelt vedtatt.

Fagforbundet Ungdom vedtok også blant annet å jobbe for:

• at endringene i arbeidsmiljøloven reverseres og at loven styrkes ytterligere
  • at den norske regjeringa og Stortinget må forlange at Israel opphever okkupasjonen, trekker seg ut av okkuperte områder og følger internasjonal lovgivning
  • sekstimersdag med full lønnskompensasjon
  • mer åpenhet om TISA-avtalen
  • at all utdeling av nye konsesjonsområder må stanses
  • at Norge ikke skal drive olje- og gassutvikling i Arktis

Les også: Oppfordring til ungdommen: Grip rattet nå!