Akademiker-streiken over i Oslo kommune

Akademikerne har avsluttet streiken i Oslo kommune. Fagforbundet Oslo på en annen side kom til enighet med Oslo kommune for flere uker siden.

28.05.2019
Sist oppdatert: 28.05.2019

Akademikerne har streiket i to dager, men har valgt å avslutte streiken og har signert tariffavtalen. Virkningsdagen for medlemmene deres blir 28. mai.

Fagforbundet Oslo var godt fornøyd med mellomoppgjøret hvor vi kom til enighet med Oslo kommune sent på kvelden 30. april. Virkningsdagen for våre medlemmer er 1. mai.

Leder av Fagforbundet Oslo, Roger Dehlin, hadde følgende kommentarer noen uker tilbake.

– Dette er et solid mellomoppgjør for alle våre medlemmer. Vi er fornøyd med et kronetillegg på minimum 12 000 kroner, selv om kravet vårt i utgangspunktet var et flatt kronetillegg til alle, sier Roger Dehlin.

– Det er også en seier for våre medlemmer at det ikke er satt av penger til lokale forhandlinger eller sentrale justeringer, avslutter Dehlin. - Resultatet gjør at kronebeløpet som nå er lagt på lønnstabellen er betydelig høyere enn det ellers hadde blitt.