Krever pensjon fra første krone i Oslo kommune!

- Oslo er den eneste kommunen i landet som ikke har pensjon fra første krone. Sånn skal vi ikke ha det. Våre medlemmer skal ha pensjon fra første krone, sier Per Egil Johansen.

08.11.2019
Sist oppdatert: 08.11.2019

Folk må ha en pensjon å leve av og derfor krever et enstemmig representantskap i Fagforbundet Oslo pensjon fra første krone og all inntekt for våre medlemmer. Dette vil være to av våre hovedkrav til tariffoppgjøret i 2020.

Hvorfor krever dere pensjon fra første krone?

– Det gjør vi fordi vi mener at alle ansatte skal ha opptjent pensjon fra første time de er på jobb. I dag er det blodig urettfferdig, og det rammer skjev og usosialt. Det rammer i stor grad lavtlønte kvinner og sånn skal vi ikke ha det, sier leder av Kommuneansattes Hovedsammensluting i Oslo, Per Egil Johansen.

– Oslo kommune er den eneste kommunen i landet som ikke har pensjon fra første krone. Nå har sykehusene fått det. Nå er det uten tvil de ansatte i Oslo kommune sin tur, sier Johansen. Dette må på plass nå, det er ingen grunn til å vente.

Støtte fra den største fagforeningen i Oslo

Marianne Nesse-Aarrestad er leder av Oslos største fagforening og er klokkeklar om pensjon fra første krone og hvor vktig det er for medlemmene.

Hvorfor er det viktig for deres medlemmer?

– Fordi pensjon er å anse son utsatt lønn og der er ikke mer enn rimelig at man skal ha pensjonsopptjening på det man tjener. Mange av våre medlemmer jobber som ringevikarer/deltidsansatt og er i tillegg lavtlønnede - det vil være en dobbel straff om man ikke skal få oppsparing fra første krone. Man kan ikke legge opp til et systemet der man er avhengig av privat pensjonssparing for å sikre seg en anstendig pensjon, sier, lederen av Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

Jubelscener fra 7. november: Vi vant pensjonskampen i sykehusene

Midt under representantskapet i Fagforbundet Oslo kom nestleder i Fagforbundet, Sissel Skoghaug, på et uannonsert besøk. Det var for å fortelle at vi vant pensjonskampen i sykehusene. Våre medlemmer får pensjon fra første krone. Det lønner seg å være organisert.

– Dette er veldig bra. Resultatet i nemnda er bedre enn vi hadde våget å tro på forhånd. Ikke minst at vi fikk rettet opp den store uretten det har vært at minst 4 000 ansatte med stillingsprosenter under 20 prosent ikke hadde pensjonsopptjening. Det får de nå. Mange er unge kvinner, og det vil bety mye for dem at de tjener opp pensjon for alt de jobber. For den enkelte betyr dette en bedre alderspensjon, men ikke minst også sikring ved uførhet og dødsfall, sier nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug.

Nå er det de ansatte i Oslo kommune sin tur!