Koronaviruset: Oslo-relaterte nyheter om arbeidsliv

Fagforbundet Oslo har samlet noen av de viktigste nyhetene om arbeidsliv som er mest relevant for vår regionen. Oppdatert 18.03.20.

01.01.2020
Sist oppdatert: 20.03.2020

Hovedoppgjøret 2020 utsettes trolig til høsten

På grunn av situasjonen rundt korona-utbruddet, og som en følge at forhandlingene i konkurranseutsatt industri er utsatt, er det ventet at hovedoppgjøret 2020 i Oslo kommune blir utsatt til høsten 2020. Utsettelsen vil gjelde også alle andre oppgjør som etter planen skulle forhandles våren 2020. En slik utsettelse vil innebære at avtalene som gjelder nå videreføres fram til forhandlingene kan settes i gang igjen. Vanlig praksis er at konkurranseutsatt industri (frontfagene) forhandler først, og at stat, KS og Oslo kommune følger etter senere.

Oslo kommune har ingen planer om å permittere ansatte

Oslo kommune anser det som lite hensiktsmessig å permittere ansatte. Kommunen prioriterer nå dialog med de ansatte og kartlegging av behov, skriver kommunen i en pressemelding.

- Dette er et tydelig og godt signal, sier Roger Dehlin som er leder av Fagforbundet Oslo.

Nyttige lenker

Les LO-advokatenes gjennomgang de vanligste problemstillingene rundt dette

Informasjon fra Oslo kommune

NAV