Portør for en dag

19 oppdrag, 14 000 skritt og mange levende samtaler. Ungdomstillitsvalgt Maren Oddvang fikk prøve seg som portør for en dag. Slik gikk det.

05.03.2020
Sist oppdatert: 05.03.2020

Hvorfor var du portør for en dag?

– Ole Martin Hernes er portør og stolt medlem av Fagforbundet. Han har pratet mye om yrket og det gjorde meg nysgjerrig. Som leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo skal jeg representere mange unge lærlinger, også portører. Da er det viktig å vite hvordan deres arbeidshverdag er, sier Maren Oddvang.

14 000 skritt er mye, men det er langt unna rekorden til Ole Martin som fikk Maren på besøk en fredag i februar. Rekorden til den blide portøren er 32 000 skritt på en dag. Hvert år går han avstanden Oslo til Istanbul

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74165" description1="Klare til dyst og smilene er på plass. " description2="" href="" type="imageTemplate"}

Tungt arbeid

Beskriv dagen med tre ord?

– Spennende, krevende og gøy er tre beskrive ord. Det var kjempegøy. Du får prate med mange pasienter og det er en sosial jobb, men det er tungt arbeid. Det er det ingen tvil om, sier Oddvang.

Hva går jobben ut på?

– Det går ut på å flytte pasienter og utstyr rundt til forskjellige avdelinger. Uten portørene tar ting lenger tid. Du får ikke gjort kritiske oppgaver. Jeg har fått veldig respekt for yrke, sier Maren Oddvang.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74163" description1="Maren henger med. " description2="" href="" type="imageTemplate"}

Fikk jobbtilbud

Hvordan er Ole Martin?

– Det var veldig lærerikt å følge han en dag. Han viser yrket sitt på en veldig god måte. Han er stolt av yrket og en superambassadør. Han er energisk og flink med pasientene, og han kjenner labyrinten Ullevål sykehus som få andre.

Vi tok en telefon til superportøren for å høre om hvordan Maren klarte seg.

Hvordan gikk det med Maren?

– Det gikk fint med Maren og hun ble litt overrasket over hvor mye det var å gjøre selv om det var en stille dag. Maren var veldig flink det må sies. Hun var god til å styre sengene og utrolig flink med pasientene. Trenger hun en ekstra jobb er det bare å ringe, sier en blid Ole Martin Hernes.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74162" description1="Portør for en dag." description2="" href="" type="imageTemplate"}{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74164" description1="14019 skritt." description2="" href="" type="imageTemplate"}