Uten renholderne stopper alt opp

Noen av heltene i krisen er renholderne. De gjør en samfunnskritisk jobb for fellesskapet, men får ikke barnepass. - Det går ikke an, sier renholder Agnieszka Almukhtar.

22.03.2020
Sist oppdatert: 22.03.2020

Agnieszka Almukhtar jobber som renholdsleder og gjør en samfunnskritisk jobb for fellesskapet hver eneste dag. Hun jobber som renholder ved Rødtvet skole og brenner for yrket sitt. Hver dag tar hun t-banen fra Nydalen til Rødtvet for å bidra, for å gjøre en liten forskjell. Vi tok en prat med henne når hun fikk et lite pusterom på jobben.

Hvordan er det å jobbe i disse tider?

- Vi jobber ekstra nøye og særlig med kontaktflater. Husk at barn og voksne tar på forskjellige steder, på forskjellige flater. Det betyr at vi vasker veldig omfattende kontaktflater som er særlig viktig i disse dager, sier Agnieszka Almukhtar.

Hvorfor er jobben dere gjør så viktig?

- Fordi vi bryter smitteveien. Hvis vi ikke fjerner bakterier eller virus på flater så går det til neste person som kommer til det stede. Vi stopper virus og bakterier. Det er i kriser alle ser hvor viktig vi egentlig er og folk har blitt mer bevisste på den viktige jobben vi gjør, sier renholdslederen.

Ingen har fått tilbud om barnepass

Det foregår en debatt om hvilke yrker som har samfunnskritiske funksjoner. Hvis et yrke har samfunnskritiske funksjoner får vedkommende tilbud om barnepass i regi av kommunen. Renholdslederen som også er tillitsvalgt insisterer på at renholdere har et samfunnskritisk yrke. Flere av hennes kolleger er helt enig, men ingen får barnepass. Mange har en brutal hverdag.

- Ingen har fått tilbud om barnepass. Det går ikke an. Det blir feil. Renholderne må jobbe, ellers får ikke andre reist på jobb. Vi er viktige og bør være et samfunnskritisk yrke. Uten oss stopper alt opp, sier Almukhtar.

Agnieszka blir veldig lei seg når hun tenker på en kollega.

- Jeg blir bare trist. Nå tenker jeg på en kollega som er alenemamma, har tre barn og må gå på jobb. Den eldste som er 14 år må passe på de to andre. All ære til min kollega som går på jobb i den situasjonen. Jeg er glad for at Fagforbundet har tatt kampen og kjemper for dette.