Hjelper de som hjelper

May Randi og Bente bidrar i krisen og rengjør kontorene til hjemmetjenesten daglig. Begge er stolte medlemmer av Fagforbundet Oslo. Vi er enda mer stolte av dem.

31.03.2020
Sist oppdatert: 31.03.2020

Bente Thørn og May Randi Westby jobber vanligvis som hjemmehjelpere i Alna bydel, men under den pågående krisen rengjør de kontorene til hjemmetjenesten i samme bydel. Begge gjør en uvurderlig innsats og hjelper de som hjelper. Det går mange ansatte inn og ut av disse kontorene hver eneste dag, og det er viktig at de er friske og raske. Da hjelper det masse å ha to ansatte som stopper virus og bakterier. Begge er medlemmer av Fagforbundet Oslo og ville gjerne ta en prat med oss på telefonen.

Hvordan er det å jobbe i disse tider?

– Det er veldig anstrengende. Det merker vi begge, men det er også en spennende utfordring. Arbeidshverdagen har blitt snudd på hode og vi må være veldig forsiktig, men vi synes det er givende at vi kan bidra, sier Bente Thørn og May Randi Westby.

Hvordan er arbeidsdagen din May Randi?

– Den er aktiv og spennende. Vi rengjør og håper vår jobb hjelper i disse tider. Vi må jobbe litt annerledes, blant annet er det mye mer rengjøring av kontorflater enn tidligere, sier May Randi.

Hvordan er samholdet?

– Det er et veldig bra samhold. Vi får mange smil av de på kontorene. Vi blir tatt veldig godt imot. Vi har en veldig god leder og får utstyret vi trenger. Det er god informasjon fra ledelsen, understreker May Randi.

Hvordan er det bidra Bente?

–Jeg synes det er veldig bra at vi kan delta med noe i disse tider. Alt som kan gjøre situasjonen bedre er bra. Det er klart det er tøft og vi er litt engstelige, men vi kan ikke gå rundt å tenke på det hele tiden, men vi må følge retningslinjene fra helsemyndighetene, sier Bente.

Fagforbundet Oslo er veldig stolte av dere. Hva tenker dere om det?

– Det er veldig hyggelig å høre. Vi er også veldig stolte medlemmer av Fagforbundet. Vi føler at vi har den støtten vi trenger og det er betryggende å ha noen i ryggen, sier duoen.