Alltid vært stolt av jobben

Karl Magne og Morten starter arbeidsdagen kl. 21.23 og er ferdig kl. 06.15 dagen etter. Resultatet er rene t-banevogner som skal frakte mennesker med samfunnskritiske funksjoner trygt til jobb. Uten duoen stopper Oslo opp.

01.04.2020
Sist oppdatert: 24.04.2020

Fem netter i uka desinfiserer Karl Magne Jensen og Morten Hansen t-banevognene for at mennesker med samfunnskritiske funksjoner og alle andre skal kunne reise trygt på jobb. Kvalitet er et nøkkelord når det kommer til renhold og begge understreker det når vi har en telefonsamtale noen minutter før skiftet starter.

Hva tenker dere om å bidra i krisen?

– Det er veldig viktig med forebygging mot virus som korona. Vi vasker førervogn, søplebøtter, holdestenger, døråpninger og alt annet. Det er Antibac hele veien. Først vasker vi for hånd og deretter med maskin, sier Karl Magne Jensen.

Duoen er stolte av å rengjøre t-banevognene både før, under og etter koronakrisen. Det skinner igjennom i hele samtalen.

Er dere stolte av jobben?

– Absolutt. Det har vi alltid vært. Vi er siste instans før togene starter å kjøre på morgenen. Det er et godt arbeidsmiljø, lavt sykefravær og vi har det hyggelig på jobb. Samholdet er veldig bra, sier duoen.

Roser ledelsen

Begge to roser ledelsen og mener de blir tatt godt vare på.

– Ledelsen har skjønt at det er viktig å investere i utstyr og de ansatte. Arild Martinsen er en god leder og vi har en god dialog. Han har tatt situasjonen vi står i på alvor og roser oss hele veien. Vi får også tilbakemelding fra verkstedet på Ryen at jobben vi gjør er bra. Det varmer, sier Morten Hansen.

Er dere medlemmer av Fagforbundet?

Ja, sier begge to nesten i kor.

– Jeg har vært medlem i 34 år og synes det er en veldig trygghet i krisen vi står oppe i nå. Da vet jeg at Fagforbundet vil ta vare på oss ansatte. Det er alltid nyttig å være organisert hvis noe skjer, sier Karl Magne.

– Jeg har vært medlem en god stund og har også tatt på meg verv. Da er du litt med å bestemme og du er med å bidrar. Jeg ser at ting vi har tatt tak i har blitt en realitet, sier Morten Hansen.

I natt er Karl Magne og Morten tilbake på jobb. Det er godt å vite.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74547" description1="Morten rengjør førervognen." description2="" href="" type="imageTemplate"}