Uttalelse fra Fagforbundet Oslo: Hjelp barna i Moria umiddelbart

(Foto: f)

Flyktningeleiren Moria på Lesvos i Hellas er et utrygt sted for flyktningebarn som et splittet Europa ikke tar ansvaret for. Barna som lever der mangler tilgang til rent vann, nok mat, skolegang, tilstrekkelig helsehjelp, varme og trygghet.

21.04.2020
Sist oppdatert: 22.04.2020

Den humanitære situasjonen der er allerede prekær, og Korona vil sette barna i flyktningeleiren i enda større fare. Covid-19 rammer kronisk syke, og de med nedsatt helse hardest – både barna og omsorgspersonene deres er utsatt i en slik situasjon.

Fagforbundet Oslo mener at slik situasjonen er nå, er det et umiddelbart behov for å evakuere barnefamilier og enslige mindreårige fra Moria, og vi støtter helhjerta de iniativene som har oppstått rundt dette. Luxembourg, Tyskland, Frankrike, Portugal, Litauen, Kroatia, Irland og Finland har allerede sagt ja til å ta imot noen barn. Nå må Norge følge etter, og vise solidaritet med flyktningene, med Hellas og med landene som tar imot barn fra Moria. Vi oppfordrer politikere fra alle partier om å støtte en umiddelbar og trygg evakuering.

Evakuering av flyktningebarna må ikke gå på bekostning av kvoteflyktninger eller bistand til nærområdene. I disse krisetider må vi stille opp for og hjelpe flere fordi behovet er større. Fagforbundet Oslo mener at vi derfor både skal gi økonomisk og utstyrsmessig hjelp for å bedre forholdene i flyktningeleirer, og ta imot flere flyktninger enn vi vanligvis gjør.

Vedtatt i Fagforbundet Oslos arbeidsutvalg 20. april 2020.