Alltid visst hva jeg ville bli

Pia Eknes sin store lidenskap i livet er dyr og hun har uten tvil havnet på rett sted som en del av operasjonsteamet ved et dyresykehus i Oslo. De siste ukene har vært veldig annerledes både for Pia og dyrene.

12.05.2020
Sist oppdatert: 12.05.2020

Pia Eknes jobber ved AniCura Dyresykehus i Oslo. Hun jobber som dyrepleier og får brukt sin etterutdannelse i anestesi og smertelindring som en del av operasjonsteamet. En dyrepleiers oppgaver er varierende og mangfoldige, alt fra laboratoriearbeid, anestesi, røntgentaging, kloklipp og så videre.

Hvorfor valgte du akkurat dette yrke?

- Det har jeg visst hele livet. Jeg er så glad i dyr, og har alltid brent veldig for dyr og deres velferd. Jeg har siden jeg var liten av jobbet med dyr, enten det er som frivillig i utlandet, som sommervikar på Langedrag Naturpark eller da jeg for eksempel var i hundetjenesten under min førstegangstjeneste. Dyrepleier valgte jeg fordi det er givende og variert og jeg tilbringer mest tid sammen med pasienter, sier Pia Eknes.

- Jeg føler meg veldig heldig og privilegert som får jobbe med det jeg synes er aller mest spennende og som får jobbe på et stort dyresykehus med mange dyktige kollegaer.

Hva er det beste og verste med jobben?

- Det beste er når behandlingen fungerer og dyrene kommer tilbake på kontroll og har blitt bedre. Eller når de kommer tilbake fra en lang behandling og enda ønsker kos og nærhet.

- Det verste er når vi må ta en tung avgjørelse som er det beste for dyret. Det gjør veldig vondt.

Hvordan er arbeidsmiljøet?

- Vi er en god og stor gjeng. Samarbeidet med ledelsen er veldig bra og vi sitter vegg i vegg. Det er veldig mange dyktige folk og arbeidshverdagen er spennende. Vi er en godt integrert og sosial gjeng, også utenom jobben, sier Pia.

Meldte overgang til Fagforbundet

Pia var tidligere organisert i NDAF (norsk dyrepleier- og assistentforening), men er nå medlem i Fagforbundet. Vi er veldig glad for å ha Pia med på laget.

Hvorfor ble du medlem av Fagforbundet?

- Jeg ble anbefalt fra andre kollegaer å melde meg inn og føler jeg får god støtte i arbeidslivet, og enkelt og ta kontakt og finne informasjon.

Hvordan er det å jobbe i krisen?

- Vi jobber per i dag i to team og jobber annenhver dag. Dette på grunn av at vi har mindre lokaler og derfor ikke klarer og holde 2meters avstand med full bemanning slik som anbefalt fra helsedirektoratet. Men vi tilbyr fortsatt konsultasjoner, utredninger og operasjoner for våre kunder. Klinikken blir så vasket og desinfisert mellom skiftene, sier Eknes.

- Vi har jevnlige møter med ledelsen som oppdater oss om retningslinjene. Men foreløpig må vi holde mer avstand til hverandre og til kundene og får ikke kost like mye med dyrene.

Har du noe mer på hjertet?

- Selv om vi må tenke annerledes synes jeg det er givende å jobbe i krisen. Vi styrker oss og blir bedre rustet for fremtiden. Laginnsatsen er veldig god. Alle trår til. Alle bretter opp armene og hjelper hverandre. Akkurat slik det skal være, sier Eknes.