Fagforbundet Oslo krever at blokaden av Gaza oppheves

Stolte Palestina-ambassadører.

Stolte Palestina-ambassadører. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

I dag markerer Fagforbundet Oslo Nakba i solidaritet med det palestinske folk. Fagforbundet Oslo krever at Israels brudd på folkeretten stoppes nå og at blokaden av Gaza oppheves.

15.05.2020
Sist oppdatert: 15.05.2020

I dag markerer Fagforbundet Nakba i solidaritet med det palestinske folk. Nakba betyr «katastrofen» og markerer opprettelsen av staten Israel den 15. mai 1948. Ifølge FN førte opprettelsen av staten Israel til at omlag 750.000 palestinere ble fordrevet fra sine hjem. De og deres barn, barnebarn og oldebarn er til nå nektet å vende hjem. Fagforbundet flagger for markere støtte til kravene om opprettelsen av palestinsk stat og flyktningenes rett til retur.

Fagforbundet Oslo mener det er viktig å bruke Nakba til å sette søkelys på palestinernes situasjon. 5.mai var Fagforbundet en av initiativtakerne til et fellesopprop til Utenriksdepartementet. Vi krever at Norge bruker sin innflytelse for å få blokaden av Gazastripen hevet. Blokaden er en kollektiv avstraffelse og en forbrytelse mot menneskeheten. Helsevesenet på Gazastripen var allerede før koronaepidemien på randen av kollaps. I mange år har de slitt med å møte befolkningens behov på grunn av akutt mangel på medisiner, utstyr personell. To millioner mennesker på Gazastripen har levd med israelsk blokade og gjentatte militæraksjoner i 13 år. Palestinere lever her med ødelagte helsesystem, ekstrem fattigdom, høy arbeidsledighet, stort behov for bistandsmidler, en dysfunksjonell infrastruktur og brutale oppvekstsvilkår for barn og unge. Blokaden begrenser bevegelsesfriheten og hindrer innførsel av nødvendige varer.

Siden februar rapporterer FN og bistandsorganisasjonene at israelske myndigheter har revet 69 bygningsstrukturer på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. En tredjedel av de ødelagte eller beslaglagte strukturene er gitt som bistand til palestinerne. Det meldes om en økning i angrep fra israelske bosettere, og hendelser med overdreven bruk av makt fra israelske soldater.

I strid med folkeretten har Israels samlingsregjering varslet ytterlige annekteringer på Vestbredden i juli. Dette skjer under dekke av Covid-19. FN har varslet at en ytterligere annektering av land i kombinasjon med trussel fra Covid-19 vil føre til en oppblussing av konflikten og ødelegge ethvert håp om fred i området.

Fagforbundet Oslo krever at blokaden av Gaza oppheves og Israels brudd på folkeretten stoppes nå!

Støtt oppropet om at blokaden på Gazastripen må oppheves!