Et langt liv i fagbevegelsen: Jan-Edvard Monsrud

Jan-Edvard Monsrud har vært med i fagbevegelsen i fem tiår. Han ser tilbake på oppturer og nedturer, dannelsen av Fagforbundet og hvilken person han mener har et unikt engasjement. Velkommen til vår nye spalte: Et langt liv i fagbevegelsen.

18.05.2020
Sist oppdatert: 14.04.2021

Fakta om Jan-Edvard Monsrud

Navn: Jan-Edvard Monsrud
Alder: 68
Bosted: Maridalen
Status: Gift med barn og barnebarn
Yrke: Maskinfører, skogsarbeider, nå pensjonist
Hobbyer: Ski, sykkel og jakt. Har syklet Trondheim-Oslo 18 ganger og Mjøsarundt nesten like mange ganger.

Verv: Organisert siden starten på 1970-tallet. Jan-Edvard har vært plasstillitsvalgt, verneombud, studieleder, nestleder i fagforening, leder i fagforening, fylkesstyremedlem, medlem av forhandlingsutvalget, medlem forbundsstyret, medlem landsstyret og leder av yrkesseksjon for samferdsel og teknisk i Fagforbundet Oslo. I tillegg til å ha vært delegat på mange landsmøter og LO-kongresser.

Var med å lage Fagforbundet

Ja, Jan-Edvard du har hatt mange verv de siste fem tiårene, men hva husker du aller best?

- Det jeg husker aller best er enkelt medlemmer. Som leder av fagforening var det krevende og tungt med et mørkeblått byråd. De lagde masse problemer for våre medlemmer. På en annen side var det en stor opptur når vi klarte å finne gode løsninger for våre medlemmer, sier Jan-Edvard Monsrud.

- Jeg har på en måte vært med å lage det som nå heter Fagforbundet. Det er noe vi bør være stolte av. Å ha vært med på den reisen som tillitsvalgt i så mange år har gitt meg mye.

Har du vært heldig?

- Jeg har vært veldig heldig som har hatt flere verv og da får du en unik i innsikt i hvordan det jobbes i fagbevegelsen på alle nivåer og samspillet der er så utrolig viktig. Min mening er at det er ingen arbeidsgivere som gir så mye som det å ha verv i fagbevegelsen.

Noe som har vært ekstra tungt?

- Omorganisering og sammenslåing av skogvesen, park og idrett. Skille forvalting og drift, og så konkurranseutsetting. Det var et politisk vedtak og jeg visste det ville bli tøft. Resultatet ble at rundt 90 personer ble overtallige. Da har det vært godt å ha tillitsvalgte rundt deg som du kan snakke med. Det har hjulpet i mange tunge stunder, sier Monsrud.

En person du vil trekke frem?

- Mari Sanden! Vi har hatt et utrolig godt samarbeid og jeg vet ikke om det finnes noen lik henne når det gjelder holdninger og treffe spikeren på hode for å hjelpe fellesskapet. Et utrolig engasjement på vegne av andre. Det har jeg ikke sett maken til verken før eller etter.

Anbefaler tillitsvalgte å bli meddommere

Jan-Edvard startet som strafferett meddommer før han ble arbeidslivskyndig meddommer. Noe han har vært i over 20 år. Lang og tro tjeneste er naturlig for pensjonisten.

Hvordan har det vært?

- Det var vært nyttig for meg som tillitsvalgt å høre hvordan advokater og jurister tolket loven. Det var mange skjebner og mange useriøse firmaer. De fleste sakene går på om det er saklig eller usaklig oppsigelse. Det var fryktelige saker mange av dem, men det var givende.

Anbefales?

- Ja. Tillitsvalgte som har med arbeidsrett å gjøre bør være arbeidslivskyndig meddommer.

En del av valgkamppatruljen

Fagforbundet Oslo har alltid en valgkamppatrulje i hver valgkamp. Gjengen skal overbevise våre medlemmer om å bruke stemmeretten. I 2019 foregikk valgkampen ved bruk av bil og el-sykler. Jan-Edvard har i en årrekke vært sjef for bilen sammen med Håvard Engebretsen.

Hva tenker du om valgkamppatruljen?

- Det er sånn alle fagforeninger burde ha drevet med hele året. Det er viktig å prate med våre medlemmer om politikk og få alle til å stemme. Det har vært kjempespennende og lærerikt. Å treffe folk fra alle sektorer du ikke har jobbet i selv er veldig nyttig.

Klar for en valgkamp til?

- Absolutt! Jeg blir ikke vanskelig å overtale hvis jeg får spørsmålet om å bli med en runde til, sier Jan-Edvard Monsrud.

Ikke uventet fra en kar som har vært et langt liv i fagbevegelsen.