Har skapt arbeidsplasser for kvinner i Palestina

Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo, har klart å skape arbeidsplasser og et møtested for kvinner i Rantis. Det har blitt en hjørnesteinsbedrift sier en stolt fagforeningsleder.

19.05.2020
Sist oppdatert: 19.05.2020

Fagforbundet Oslo har over flere år deltatt i solidaritetsprosjekt i Palestina som Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo, har drevet i en lang tid. Prosjektet støttes økonomisk også fra Fagforbundets solidaritetsfond. Hovedprosjektet har vært i samarbeid med et kvinnekooperativ i Rantis.

Rantis er en landsby tett opp til seperasjonsmuren på Vestbredden. Byen har om lag 3 700 innbyggere og er omkranset av flere ulovlige israelske bosetninger. Med dette som bakteppe etablerte Sosiale Institusjoners Fagforening, nå Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo, et prosjekt i Rantis med rehabilitering av et hus som brukes av et kvinnekooperativ.

Nå er prosjektet ferdigstilt og det har skapt mange arbeidsplasser for kvinner og blitt et naturlig møtepunkt i Rantis. Fagforbundet Oslo ga nylig 50 000 kroner til prosjektet (spleiselag med Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo). Det var en glad fagforeningsleder som tidligere har besøkt Rantis vi pratet med på telefonen.

Har dere hjulpet mange i Rantis?

- Det har blitt en hjørnesteinsbedrift i landsbyen. Her lages det mat til befolkningen, det er skjønnhetssalong, barnepass, håndarbeid, museum og mye mer, sier Stine Westrum.

- At det kommer mange besøkende/turister til Rantis er viktig for å se og erfare hva Israels okkupasjon av Palestina betyr for hverdagslivet til folk.

Hva blir neste prosjekt?

- Dette betyr ikke slutten på solidaritetsarbeidet. Langt ifra. Nå har vi muligheter til å finne andre prosjekter og solidaritetsarbeid kan foregå på mange arenaer.

- Deltakelse på studiereiser er også veldig bra. Da ser du med egne øyne hva som foregår. Å besøke et okkupert land er helt spesielt. Det skaper en bredere tilslutning. Dette må fortsette fremover, sier fagforeningslederen.

Bilder fra Rantis