Et langt liv i fagbevegelsen: Ann Inger Blakli

Ann Inger Blakli ble aktiv i fagbevegelsen i 1996 og er langt fra ferdig. - Jeg blir med så lenge jeg kan sier den blide nestleder av pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo.

25.06.2020
Sist oppdatert: 26.06.2020

Fakta om Ann Inger

Navn: Ann Inger Blakli

Alder: 73

Bosted: Sofienberg

Status: Tre barn, seks barnebarn og valpen Bajas.

Yrke: Pensjonist

Hobbyer: Gå tur med hunden, barnebarn og strikking,

Verv: Plasstillitsvalgt i næringsetaten i 1996, studieleder i tjenestemannsforeningen ved rådhuset fra 1997 til 2013. Leder av pensjonistutvalget i Fagforbundet ForSe og nestleder i pensjonistutvalget i Fagforbundet Oslo.

Hører hjemme i Fagforbundet

Når hørte du først om Norsk Kommuneforbund/Fagforbundet?

- Da jeg ble ansatt i det offentlige så forstod jeg at det var viktig å organisere seg. Jeg begynte å orientere meg om hvor jeg hørte hjemme. En dyktig tillitsvalgt som var aktiv vervet meg etter en lang og god samtale. Etter det har jeg aldri vært i tvil, sier Ann Inger Blakli til Fagforbundet Oslo.

Hvordan ble du aktiv?

- Jeg visste ikke så mye om hva fagforeningen gjorde for medlemmene. Derfor ringte jeg Marit Rønold som var fagforeningsleder på den tiden og spurte om jeg kunne være observatør. Det var jeg, så tok det ikke lang tid før det var årsmøte og deretter ble jeg anbefalt av flere til å ta på meg vervet som studieleder i tjenestemannsforeningen ved rådhuset i 1997. Det gikk veien på årsmøte og jeg ble tillitsvalgt.

Brenner for skolering

Hva er viktig fagforeningsarbeid for deg?

- Det ligger meg på hjerte det med å skolere våre tillitsvalgte. Selv om jeg er pensjonist vil jeg delta aktivt i fagforeningsarbeidet. Jeg ønsker sterkt at våre pensjonister skal være aktive i fagforeninga, sier Ann Inger Blakli.

Hva bør vi bli flinkere til?

- Vi er ikke flinke nok til å fortelle medlemmene våre om seire. Vi må bli flinkere å fortelle hva vi faktisk gjør og alt vi får til, sier Blakli.

En person du vil trekke frem?

- Grete Møisdal Olsen som var leder av tjenestemannsforeningen ved rådhuset og senere som leder av Fagforeningen for Forvaltning og Service (ForSe). Hun var særdeles dyktig og kunne avtaleverket meget godt. Trygg og stødig i rollen sin, og hun har stått i kampene. Grete har jeg alltid pratet mye med.

Hva med i 2020, hva er viktig for Fagforbundet?

- Hjemmekontor vil være en viktig sak. Det er fordeler og ulemper med hjemmekontor, men en ting som er helt sikkert er at det må forhandles om blant partene i arbeidslivet. Etter Korona vil nok arbeidslivet se litt annerledes ut.

Ringte 600 pensjonister i valgkampen

Ann Inger bidro i valgkampen i 2019 og at våre medlemmer brukte stemmeretten. Hun var ekstra glad for at det ble gjenvalg for byrådet.

Hva gjorde du i valgkampen?

- Jeg ringte medlemmene og ba dem bruke stemmeretten. Jeg ringte over 600 pensjonister og nesten alle sammen var opptatt av miljøet. Det var litt overraskende for meg, men bedre luft og færre biler er bra for alle, sier Ann Inger Blakli.

- En sak som blir viktig i valgkampen neste år er seniorpolitikk. 1 million mennesker i Norge er seniorer og det er på tide at de blir hørt i samfunnsdebatten. Seniorpolitikk er så mye mer enn eldreomsorg.

Hva skal du i sommerferien?

- Barn og barnebarn bor spredt i landet. Det blir nok mest sannsynlig en Oslo-ferie og bli kjent med egen by.

Skal du fortsatt være aktiv i Fagforbundet?

- Ja, så lenge det er behov så vil jeg være med å gjøre en innsats. Jeg vil gjerne bidra.

Det tviler vi ikke på etter et langt liv i fagbevegelsen.