Fagforbundet Oslo krever gratis munnbind

Mange av våre medlemmer arbeider i yrkesgrupper som er avhengig av å bruke kollektivtransport for å komme seg på jobb. Derfor må munnbind være gratis for folk som gjør enn innsats for fellesskapet.

14.08.2020
Sist oppdatert: 14.04.2021

Fagforbundet Oslo har over 45 000 medlemmer som er avhengig av å komme seg trygt på jobb for å gjøre en innsats for fellesskapet. Hver dag reiser mange av våre medemmer med buss, tog, trikk eller t-bane. Hvis det kommer et påbud eller en anbefaling om bruk av munnbind må munnbindene være gratis. Det vil være urimelig å belaste ansatte i samfunnskritiske yrker.

Fagforbundet krever blant annet at munnbindene blir gratis for ansatte i helsevesenet, barnehager, skoler, renhold, renovasjon, tjenesteytende yrker, skoleelever og studenter.

Urimelig økonomisk belastning

Sett i lys av at prisene på munnbind har skutt i været, er det ikke riktig å belaste ansatte i samfunnskritiske yrker økonomisk.

– Det er urettferdig dersom de selv må bære den økonomiske belastningen for at de skal kunne bidra til å holde hjulene i helsevesenet og samfunnet i gang, skriver Mette Nord i brev som har blitt sendt til helseminister Bent Høie (H).

Ansatte i kollektivtransporten må fortsatt skjermes ved et eventuelt påbud om munnbind.

– Et slikt påbud må ikke føre til fjerning av øvrige tiltak iverksatt for å beskytte ansatte i kollektivtransporten, som for eksempel stengt fordør, understreker Nord i brevet.

Les hele brevet : Angående påbud om bruk av munnbind i kollektivtrafikken