Busstreiken ga resultater

Bussjåførene har streiket i hele landet og gjort en formidabel innsats. Det har gitt resultater, men Fagforbundet hadde håpet på mer. Kampen fortsetter.

01.10.2020
Sist oppdatert: 01.10.2020

I morgentimene kom partene til enighet og busstreiken er over. De første bussene vil være i gang fra klokken 12.00, men befolkningen må regne med at det vil være driftsforstyrrelser ut over hele dagen. Det gis generelt tillegg på til sammen kr 5,50, samt 1 krone som fagbrevtillegg i 2020 og en garanti på kr 2,50 i tillegg til det sentrale tillegget for oppgjøret 2021. Minstelønnsatsene hadde en god økning i oppgjøret som har vært viktig for Fagforbundet. I tillegg skal arbeidet starte med å se på arbeidstidsordninger og sikkerhetstiltak. Det er også verdt å nevne at forskuttering av sykelønn nå gjelder alle ansatte, ikke bare administrasjonen.

Er dere fornøyd med resultat?

- Innsatsen til de streikende har gitt resultater. Vi er fornøyd med at streiken er over og at passasjerene får et busstilbud, Fagforbundet hadde håpet på mer, men det er et skritt i riktig retning mot industriarbeiderlønn. Oppgjøret gir 94 prosent av industriarbeiderlønn i løpet av 2021. Nå er det opp til medlemmene i uravstemningen. Forventingene har vært veldig høye blant bussjåførene og vi venter spent på resultatet, sier Ola Floberg som er nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Takker for den massive støtten

Hva synes du om innsatsen til de streikende?

- Vi er utrolig stolte av våre medlemmer som har stått på som helmotiverte streikevakter og har vært synlig i hele Oslo. Uten deres innsats hadde ikke dette vært mulig, sier Floberg.

Forhandlingslederen takket for støtten.

- Vi vil takke befolkningen og passasjerene våre for den massive støtten vi har opplevd gjennom streiken. Vi har mottatt tusenvis av tilbakemeldinger fra sjåfører som forteller om spontane støtteerklæringer, heiarop og tomler opp, uttaler forhandlingsleder for Fagforbundet Stein Guldbrandsen.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="75327" description1="Takk for innsatsen." description2="" href="" type="imageTemplate"}