- For stort å si nei til nestledervervet

Sores Yuzer ble valgt til ny nestleder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening i en alder av 29 år. Han har store planer for fagforeninga.

02.03.2021
Sist oppdatert: 02.03.2021

Sores Yuzer flyttet fra Sandnes til Torshov og trives i hovedstaden. Den utdanna billakkereren har hatt en kometkarriere i Fagforbundet og er en av våre yngste nestledere. Fagforbundet Oslo tok en prat med Sores på telefonen for noen dager tilbake.

Hvordan ble du tillitsvalgt i OSA?

- Etter studier (fagskole) var det oljekrise og dårlig mulighet med jobb i Stavanger. Kona og jeg søkte jobb i Oslo, og ville starte arbeidslivet sammen. Dermed bar det fra Sandnes til Oslo. Jeg fikk jobb i Sporveien som fagarbeider i 2017, sier Sores Yuzer.

- Roy Kolstad, nestlederen i verkstedklubben på Ryen, tok under vingene etter at jeg ble medlem. Han skulle gå av med pensjon, vi jobbet mye sammen og han tok meg med på mye spennende. Etter at Roy gikk av tok jeg over. Andreas Haug og jeg fikk hele verkstedklubben for oss selv. Det var til tider tøft, men vi har gått den harde linja.

- Jeg hadde ingen planer om å bli nestleder i OSA. Det var ikke noe jeg hadde tenkt på. Telefonen ringte og det var valgkomiteen som spurte meg. Etter en prat med kona fant jeg ut at det var for stort å si nei til, sier Yuzer.

Sporveien må driftes i egenregi

Hvordan var det å bli valgt?

- Jeg var kjempeglad og kunne ikke vente med å starte. Jeg var sikker på at det gikk veien, men man vet aldri. Jeg har akkurat hatt siste dagen på verkstedet og fikk sagt farvel, men jeg gleder meg å hilse på dem etter hvert.

Har du noen mål for OSA?

- Det er viktig at OSA står samlet. Vi må jobbe med å bygge organisasjonen.

- Det blir viktig at Sporveien drives i egenregi. Vi skal ikke ha privatisering. Vi ser hvordan det går med jernbanen hvor det deles opp selskaper og kaoset som foregår der. Det går utover sikkerheten til passasjerene, ingen som vil ta ansvar. I Sporveien når det skjer ting at det er vi som håndterer HMS, har vedlikehold og frakter passasjerene. Det neste vi må få til er å ta tilbake bussen i egenregi.

Rune Aasen har vært et forbilde

Rune Aasen gikk nylig av som leder av Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Noen tanker om innsatsen til Rune Aasen?

- Jeg unner han å gå av med pensjon. Han med 1600 medlemmer og andre flinke tillitsvalgte har bidratt til å stanse privatisering av Sporveien, det er utrolig. Han er flink til å løse konflikter og har mye kunnskap. Han har vært et stort forbilde for meg.

- Jeg ønsker å sette mine spor også. Jeg vet at han bare er en telefon unna. Rune har vært en stor pådriver for meg og betyr mye for meg.

- Jeg ønsker til slutt å nevne Ola Floberg. Det var viktig for meg at jeg kommer inn i vervet og skal samarbeide med en som har erfaring. Ola vil være en som hjelper meg i min nye rolle.