Velkommen til digitalt 8. mars-arrangementet i Oslo

Årets hovedparole er: Kvinnedominerte yrker er samfunnets bærebjelker – lønnsløft nå! Bli med på digital 8. mars markering.

02.03.2021
Sist oppdatert: 14.04.2021

8. mars blir i 2021 digitale arrangementer. Her finner du en oversikt over hva som skjer.

Offisielle arrangementet i regi av 8. mars komiteen i Oslo

Årets markering blir en live-sending fra kl.18-19:30. Trykk her for å gå til Facebook-arrangementet.

Konferansier:

Iselin Shumba

Appellanter:

Begard Reza

Idun Moe Hammersmark

Katrine Mital

Stine Westrum

Kultur:

Akerselva kvinnekor, dirigent Sølvi Elise Halvorsen

Sykepleierforbundets Trommekorps

Aina Helgeland Davidsen (saxofonist) med Monica Tomescu-Rohde (pianist)

Årets hovedparole er:

Kvinnedominerte yrker er samfunnets bærebjelker – lønnsløft nå!

8.mars: Pandemi, arbeiderkvinner og bedre vern mot voldtekt!

Arrangement i regi av LO og Arbeiderpartiet. Kl. 12.00.

I koronapandemien har typiske kvinnedominerte jobber stått i frontlinjen. Det gjelder blant annet i helse- og omsorg, varehandelen og det viktige renholdet. Gjør pandemien at disse yrkene verdsettes bedre? Hvilken politikk trengs for å gi bedre lønns og arbeidsvilkår i yrkene som pandemien har vist viktigheten av?

Vold og overgrep mot kvinner er en global pandemi. Selv i likestilte Norge, opplever om lag en av ti kvinner voldtekt i løpet av livet. Men få anmelder, og enda færre av de som anmeldes blir stilt for retten og dømt. I både Sverige og Danmark har fagforeninger og kvinnebevegelsen engasjert seg i kampen for skjerpinger av loven, såkalt samtykkelov. Bør også den norske loven endres for å styrke vernet mot voldtekt, og i tilfelle, hvordan?
På årets kvinnedag inviterer Arbeiderpartiet og LO til felles arrangement, der vi setter disse to temaene på dagsorden. Åpent for alle!

Det vil være mulig å streame arrangementet fram til og med 14. mars.

9.mars. Medlemsmøte – kvinnedagen dagen etter

Medlemsmøte for medlemmer av Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo og Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo.

Lenke: https://www.facebook.com/events/742546596456126

Fagforeningene inviterer til medlemsmøte for å markere den internasjonale kvinnedagen 8.mars! Ebba Wergeland innleder om hvorfor sekstimers normalarbeidsdag med full lønnskompensasjon er spesielt bra for damer.