Minneord for Anders Krane

Det var med stor sorg vi i Fagforbundet Nordland mottok den triste beskjeden om at tidligere fylkesleder i Norsk kommuneforbund og Fagforbundet Nordland, Anders Krane, har gått bort bare 66 år gammel.

09.12.2020
Sist oppdatert: 11.12.2020

Anders har hatt verv lokalt, på fylket og nasjonalt i forbundet.

Anders startet sin tillitsvalgtkarriere i sin lokale fagforening i Saltdal, på fylkesnivå startet han som medlem i studieutvalget i Norsk Kommuneforbund (NKF) Nordland i 1994.

I 1997 ble han valgt som leder av utvalget og hadde dette vervet til han ble valgt som fylkesleder i NKF Nordland i 1999.

Anders ledet sammenslåingsprosessen mellom Norsk Kommuneforbund og Norsk Helse og Sosialforbund i 2003, og var med i dannelsen av Fagforbundet, som han var fylkesleder for, ut mars 2005.

Han var med i forbundsstyret i NKF fra 1999, og i NKF sitt landsstyre i perioden 1998-2002

I Fagforbundet Saltdal var han leder av yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst 2007-2008.

Han var varamedlem til kontrollkomiteen nasjonalt i perioden 2009-2013, han ble leder av kontrollkomiteen i 2013 og innehadde dette vervet til sin bortgang.

Gjorde en forskjell

Anders har gjennom sine verv hatt stor betydning for mange og hans verdier er videreført av mange tillitsvalgte som lærte mye av han.

Anders hadde en favorittsang som han en gang tilegnet til folk som gjør en frivillig innsats for andre, fagbevegelsen, politikere i alle partier som ønsker å bidra i lokalsamfunnet, korvirksomhet, idretten, og kirka, ja til alle som har mot til å utgjøre en forskjell for at andre skal oppleve lokalsamfunnet sitt som en god plass og bo.
Dette beskriver godt hvordan vi minnes Anders og vi vil derfor denne gangen tilegne den sangen til deg, Anders. Vi lyser fred over ditt minne.

Tore Jakobsen, leder, Fagforbundet Nordland

En sång til modet

Her er en sång till modet
Den er till alla dom