Stormekling i gang!

LO Stat og Spekter område 9, mekler om 30 avtaler. Fra 13. til 16. september skal hele fem meklere prøve å få på plass løsning i 14 virksomheter. Tariff er blitt helårsbeskjeftigelse.

13.09.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 27.09.2016

Høsten handler om pensjon, penger og arbeidstid. Tariff er blitt en helårsbeskjeftigelse, også  for Fagforbundet. Selv om det er LO Stat som mekler, omfatter meklinga også Fagforbundet sine medlemmer i Norlandia Barnehagene, Ruter og Drammen Scener.

Fagforbundet forhandler hele året

Tariff krever mye av hele organisasjonen. Det er lønns- og arbeidsforhold medlemmene er mest opptatt av. Tidligere var det april og mai som var tariffoppgjørenes måneder. Nå skriver vi medio september i et år med hovedoppgjør, men fremdeles er det både forhandlinger og meklinger som ikke er gjennomført.

Mange avtaler og arbeidsgivere

Fagforbundet har og er part i omlag 70 tariffavtaler. På tariffsidene til fagforbundet.no er det til enhver tid en oversikt over lønnsoppgjør som er i gang, eller avslutta. Alle medlemmer kan også logge seg inn på sin side og får siste nytt om den tariffavtalen de er omfatta av.

Historisk mekling

LO Stat kaller meklinga i Spekter i september for «historisk», da de skal forhandle 20 tariffavtaler på vegne av medlemmer i ni ulike LO-forbund i Spekter overenskomstområde 9.

Hele 15 av avtalene omhandler pensjon, deriblant Vinmonopolet, Ruter, Flytoget, Valnesfjord Helsesportsenter, SIVA, Relacom, Norlandia Barnehagene, AIM Norway, Studentsamskipnaden i Bergen, Studentsamskipnaden i Stavanger og Studentsamskipnaden i Østfold.

Forhandlingene på Drammen scene handler det om arbeidstid.

Krevende forhandlinger

Et hovedoppgjør handler om penger, men også om rettigheter knytta til blant anna kompetanse, arbeidstid og pensjon. Pensjon er det som i stor grad er et stridsspørsmål i årets oppgjør. Der medlemmene tidligere hadde et ansettelsesforhold til kommune eller stat, kan det nå være kommersielle eiere som har tatt over drifta. For noen av medlemmene våre betyr det store økonomiske tap og et mer uforutsigbart arbeidsliv.

Pensjon er komplisert for mange av oss. Vi du vite mer, gå inn og les på Fagforbundets pensjonsside på fagforbundet.no. Forbundet har egne rådgivere som er pensjonseksperter.

Mange oppgjør ulike faser

Partene møtes alltid ved forhandlingsbordet først med mål om å bli enige om en anbefalt løsning. Blir de ikke enige så blir det brudd og oppgjøret går inn i en ny fase. De trenger da bistand fra riksmekler. Klarer ikke partene å bli enige om et anbefalt resultat ved hjelp av meklingsinstituttet, blir som oftest streik. Hvis partene anbefaler en meklingsløsning, blir dette sendt til uravstemning blant medlemmene.