Norsk Folkehjelp takker Fagforbundet for støtten

Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Killi Westhrin, takket Fagforbundet for støtten, og kalte forbundet for deres viktigste samarbeidspartner i Norge. (Foto: Fagforbundet)

– Skaper vi menneskeverd skaper vi fred! Det startet vi dagen med å synge, og det er det mye av vårt samarbeid handler om, sa Henriette Killi Westhrin, generalsekretær Norsk Folkehjelp til Fagforbundets landsmøte.

20.10.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.10.2017

Westhrin benyttet anledningen til å takke Fagforbundet.

– Tusen takk for deres sterke internasjonale engasjement. Tusen takk for deres innsats for en mer rettferdig verden, for et mer inkluderende Norge, og tusen takk for et langt og godt samarbeid, sa Westhrin.

Fagforbundet har solidaritetsprosjekter i Laos, Libanon og Palestina sammen med Norsk Folkehjelp. Siden 2009 har forbundet hatt en samarbeidsavtale med Norsk Folkehjelp. Fagforbundets landsstyre vedtok i september å fortsette den avtalen for fire nye år.

Viktig arbeid

– Fagforbundet liker å være forutsigbare, og stå i de avtalene hvor viktig arbeid gjøres for at folk skal få det bedre andre steder i verden. Det er økonomisk støtte til prosjekter og partnere. En del av dette arbeidet er rydding av klasebomber i Laos. Under Vietnamkrigen ble det sluppet bomber døgnet rundt i 9 år. Det er anslått at 80 millioner udetonerte bomber lå igjen da krigen var over, de fleste ligger der fortsatt. Nork Folkehjelp er ledende i verden når det gjelder rydding av miner og klasebomber, sa AU-medlem Stein Guldbrandsen.

Se orienteringen om solidaritetsarbeidet fra landsmøtet. For samarbeidet med Norsk folkehjelp gå til 04.53

Solidariteten er satt på prøve

– I år er 65 millioner mennesker på flukt i verden. Ikke siden andre verdenskrig har så mange mennesker måtte forlate sine hjem i jakt på en tryggere tilværelse. De fleste er på flukt i sitt eget land eller de flykter til nabolandene. Det 20 år siden det har kommet så få asylsøkere til Norge, og samtidig med dette foreslår altså regjeringen et dramatisk kutt i antall kvoteflyktninger. Så solidariteten er satt på prøve, sa Westhrin.

50 år er nok

2017 er året der vi markerer at okkupasjonen av Palestina har pågått i 50 år, og blokaden av Gaza har vart i ti år.

– Jeg vil takke dere og jeg vil gratulere dere med et godt vedtak om anerkjennelse av Palestina. For befolkningen på Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem lever i en uholdbar situasjon. Av de 4,8 millioner innbyggerne regner FN med at minst to milloner har behov for humanitær bistand, sa Westhrin.

Lurer du på hvordan folk har det i Gaza? Se våre filmer: