Tarifforhandlingene tas opp igjen etter påske

Fagforbundet sloss for lønna di

Nå er vi i gang med å forhandle på ca 80 tariffavtaler i årets mellomoppgjør. Kravene for de kommuneansatte er overlevert KS. For de sykehusansatte ble det raskt brudd og oppgjøret går til mekling i slutten av mai. LO-NHO-forhandlingene er i mål.

12.04.2019 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 12.04.2019

Kommuneoppgjøret er det aller største oppgjøret som Fagforbundet er en del av via LO Kommune. LO Kommune krever økt kjøpekraft, tiltak for likelønn i kommunene og uttelling for kompetanse. Forhandlingene gjenopptas den 24. april og skal være i mål natt til 1. mai.

– Vi forventer en reallønnsutvikling for alle. I tillegg krever vi en innretning som bidrar til å øke kvinners andel av menns lønn. LO kommune organiserer alle grupper, både høgskole og universitet samt fagarbeidere og vil ta hensyn til dette i sine krav, sier forhandlingsleder i LO Kommune, Mette Nord.

LO-NHO-oppgjøret kom i havn etter 14 timer på overtid.

– Det var nødvendig og riktig å bruke den tida. Meklingen gav en innretning som tjener våre medlemmer vel, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Resultatet gir alle et generelt tillegg på kroner 2,50 per time. For de overenskomstområdene som har lavere gjennomsnittslønn enn 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, gis et lavlønnstillegg på to kroner. Ramma for oppgjøret er anslått til 3,2 prosent. For Fagforbundet omfatter resultatet om lag 4 000 medlemmer.

Partene i årets lønnsoppgjør i sykehusene lyktes ikke i å bli enige om pensjon fra første krone og det ble dermed brudd i forhandlingene. Oppgjøret går nå til mekling i slutten av april.

Tariifoppgjøret for ansatte i blant annet boligbyggelag kom til enighet 11. april 2019. Det ble blant annet avtalt følgende: Et generelt tillegg til alle på kr 2,50 fra 1. april, for borettslag som ikke gjennomfører lokale forhandlinger gis et lokalt tillegg på 4 875 krone per år i 100 prosent stilling. Beløpet beregnes forholdsmessig for deltidsansatte. Tillegget regnes fra 1. april.

LO-Virke-oppgjøret: Økt kjøpekraft og lavlønnsløft. LO og Virke er blitt enige om et godt resultat i årets lønnsoppgjør. Tillegget er på 2,5 per time til alle ansatte. Det er også forhandlet fram et lavlønnstillegg på to kroner per time.

Følg tariffoppgjørene på fagforbundet.no