Fagforbundet vert med i «Gjør kloke valg»-kampanjen

Kampanjen tek sikte på å redusere undersøkingar og behandling som pasientar ikkje har nytte av, og som i verste fall kan skade.

Anerkjenn alle fagfolka! Utan dei har me ikkje helsetenester

– Fagfolk er ein dyrebar ressurs som me må ta vare på, viss me òg i framtida skal ha ei helse- og omsorgsteneste i verdsklasse, skriv Sigrun Bøe Perez, leiar av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet Vestland

Styret i yrkesseksjon helse og sosial

– Vi er eit fantastisk lag

Det var mange delegatar på talarstolen i laupet av landskonferansen, som løfta mange viktige yrkespolitiske problemstillingar. – Vi er eit fantastisk lag som eg gler meg til å leie i tre nye år, seier ein stolt Iren Luther.

Kurt Rønning, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial.

Skal utgreie ny tannhelsepolitikk

Kurt Rønning, nestleiar i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, er med i regjeringa sitt tannhelseutval.

Nettkurs om tannhelse for eldre

I anledning helsefagarbeiderdagen 26. november har Fagforbundet laget et nytt nettkurs om tann- og munnstell for syke eldre. Kurset passer for helsefagarbeidere og andre som jobber med eldre og syke i sykehjem, sykehus og hjemmetjenesten.

Trond Finstad_leder i Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon i Fagforbundet, har sammen med  Tannlegeforeningen og Legeforeningen skrevet et brev til Helse- og omsorgsdepartementet hvor de gir uttrykk for en felles forståelse av hvordan Akson- prosjektet må endres for å kunne lykkes.

Fagforbundet mener Akson kan reddes

Fagforbundet, Tannlegeforeningen og Legeforeningen mener Akson kan reddes – hvis helsearbeidere og IT-arkitekter samarbeider tett basert på moderne teknologiforståelse. De tre forbundene har sendt en felles uttalelse til Helse- og omsorgsdepartementet.

På bildet; Line Tollefsen, Berit J. Kristensen og Britt Jensen

Nytt faglig tilbud fra Yrkesseksjon helse og sosial: podkasten Fagprat

Sjekk ut det splitter nye faglige tilbudet fra Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, podkasten Fagprat.

Fagforbundet møtte Stortingets helse og sosialkomité til høring om Statsbudsjettet.

15. oktober var det Fagforbundets tur til å møte Stortingets helse og sosialkomité vedrørende Statsbudsjettet 2020. Fra Fagforbundet møtte leder for Yrkesseksjon helse og sosial Iren Luther og rådgiver Ingvar Skjerve.

Gratulerer med dagen dere som tar vare på tannhelsen vår!

20. mars er verdens tannhelsedag og Fagforbundet har valgt å gjøre denne dagen også til tannhelsesekretærens dag.

Iren Mari Luther, leder Yrkesseksjon helse og sosial, AU-medlem

Bra resultat for tannhelsesekretærer

Sent tirsdag kveld den 9. oktober kom Fagforbundet til enighet med Virke og Den norske tannlegeforening om en ny tariffavtale for tannhelsesekretærer og assistenter.

14 års kamp er over

Fagforbundet har vore heilt uvurderlege. Dei har vore på mi side heile tida. Eg skuldar både dei og NRK ein stor takk, seier den tidlegare tannlegeassistenten.

Bidrar til å utvikle nye kompetansemål for VG3

Arbeidsplassene våre er i stadig utvikling. Kravene og behovene endrer seg i takt med samfunnet forøvrig og det er jevnlig behov for å evaluere og sjekke at utdanningene gir den kompetansen som trengs for å utøve disse viktige yrkene på en god og forsvarlig måte.

Tariffoppgjøret for tannhelsesekretærer i havn

Fagforbundet har forhandlet fram lønnsregulering for annet avtaleår vedrørende Mønsteravtale for tannhelsesekretærer med Hovedorganisasjonen Virke og Den Norske Tannlegeforening (NTF).

Torunn Ingebrigtsen er pensjonisttillitsvalgt i fagforeninga

– Rasering av tannhelsesektoren

Regjeringen vil overføre tannhelsetjenesten fra fylkeskommunen til kommunen. Forslaget mangler helsefaglig grunnlag, og vil svekke tjenesten.

Frykter barn kan miste retten til gratis tannbehandling (NRK)

Barn har rett på gratis tannlegebehandling, men det ønsker departementet å endre når tannhelsetjenesten skal overføres til kommunene. – Vi har ingen garanti for at en kommunal tannhelsetjeneste følger opp, frykter Den norske tannlegeforening.

Kvikksølvoffer vant til slutt

Etter ni års kamp ble en tannhelsesekretær trodd på at sykdommene og plagene hennes er en yrkessykdom, skriver Fagbladet.

6 timers arbeidsdag (Nettavisen)

I ett år jobbet svenskene 6 timers arbeidsdag. Dette ble resultatet: Færre sykemeldinger, gladere personal og mer fornøyde beboere, konkluderer rapporten.

Nytt nasjonalt klageorgan for helsetjenesten fra 1. januar 2016

Som ledd i regjeringens beslutning om endringer i den sentrale helseforvaltningen etableres Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) fra 1. januar 2016.

Godt oppgjør for tannhelsesekretærene

Tannhelsesekretærer med mønsteravtalen har nå samme lønnsnivå som samme yrkesgruppe i offentlig tannhelsetjeneste. Det var viktig for Fagforbundet.

Nå kommer en eldrebølge full av amalgam (forskning.no)

Vi beholder stadig flere tenner inn i alderdommen. Det er bra for munnhelsa, men dyrt for statskassa.