Fagforbundet arrangerte kulturkonferanse 9. - 10. mars 2023

Kulturkonferansen 2023 – en unik mulighet til å lære av hverandre

– Det var en stor glede å endelig gjennomføre kulturkonferansen. Som kulturforbund med rundt 7 000 medlemmer spredt over ulike sektorer, var det en unik mulighet til å møte og lære av hverandre, oppsummerer Knut Remi Heimvik, styremedlem i Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

Medlem nr. 400 000 var en kulturarbeider fra Bergen, Ragnhild Severeide. Fagforbundet organiserer mange i hele kultursektoren, og nå inviterer vi alle til konferanse. Her på bildet sammen med leder for Fagforbundet Teater og Scene Mari Røsjø t.v. og leder for Fagforbundet Mette Nord.

Kulturkonferanse 2023: Fremover sammen

Velkommen til Fagforbundets kulturkonferanse! 9. - 10. mars 2023 samler vi kulturfolk til konferanse i Kristiansand.

Helge Sporsheim, nestleder i yrkesseksjon helse og sosial, rådgiver Heidi Anderssen-Dukes, rådgiver Cecilie Haga foran stortinget.

Vi har vært på høring om statsbudsjettet for 2023

Denne uken var det statsbudsjetthøringer på Stortinget. Fagforbundet deltok i Familie- og kulturkomiteens høring 27.10, der vi ga innspill til Barne- og familiedepartementets budsjettforslag og Kultur- og likestillingsdepartementets budsjettforslag.

Kulturundersøkelse

I 2019 gjennomførte Telemarksforsking undersøkelsen Organisering og kompetanse i kommunal kultursektor på vegne av Fagforbundet og Norsk kulturforum. Denne undersøkelsen baserte seg på at det var et stort behov for en omfattende kartlegging av kompetansen og ressursene til kulturforvaltningen i kommunen.

LOs kulturforbund møtte kulturminister Anette Trettebergstuen til felles fagligpolitisk dialogmøte.

Fagligpolitisk samarbeid med kulturministeren

Statsråd Anette Trettebergstuen inviterte LOs kulturforbund til et felles fagligpolitisk dialogmøte med politisk ledelse i kultur- og likestillingsdepartementet (KUD). – Godt å bli lyttet til og tatt med på råd, sier May Britt Sundal, leder i yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst.

Streikevestene kan legges bort: Etter sju uker og steile fronter mellom partene, ble det enighet i mekling mellom LO Stat (Fagforbundet, NTL og Creo) og Spekter natt til mandag 25. oktober.

Kulturstreiken er over

En lang og krevende streik i kultursektoren er over. LO Stat og Spekter er blitt enige om å innføre livslange og kjønnsnøytrale pensjonsytelser i kultursektoren fra 1. april 2022.