Kulturkonferanse 2023: Fremover sammen

Medlem nr. 400 000 var en kulturarbeider fra Bergen, Ragnhild Severeide. Fagforbundet organiserer mange i hele kultursektoren, og nå inviterer vi alle til konferanse. Her på bildet sammen med leder for Fagforbundet Teater og Scene Mari Røsjø t.v. og leder for Fagforbundet Mette Nord. (Foto: Lars Helgerud)

Velkommen til Fagforbundets kulturkonferanse! 9. - 10. mars 2023 samler vi kulturfolk til konferanse i Kristiansand.

14.11.2022 av Heidi Anderssen-Dukes
Sist oppdatert: 06.03.2023

Under konferansen skal vi sette ulike tema under lupen. Vi får lære om innovasjonsarbeid i kulturskolen, og om kulturstreiker opp gjennom historien. Vi får høre om hvorfor representasjon er så vanskelig og  viktig i kultursektoren.

Kulturarbeidere står også i etiske dilemma i sitt eget faglige arbeid. Vi får høre om museumsarbeidere som ikke kan lage utstillinger, fordi historiske og samtidige fakta er kontroversielle eller støtende. Og ikke minst skal vi diskutere hvordan fremtidens kulturarbeidsliv skal se ut.

PROGRAM

STED: Radisson Blu Caledonien Hotel - møterom Caledonien Hallen

9. mars

Kl. 09.00 Omsvisning på Kilden. Påmelding til Heidi.Anderssen-Dukes@fagforbundet.no

Kl. 10.00 Innsjekk til konferansen åpner

Kl. 11.00 Lunsj

Kl. 12.00 Streik! En historie om strid, samhold og solidaritet – også i kulturlivet v/Jonas Bals, rådgiver i LO

Kl 13.00 Hvorfor er representasjon og relevans så viktig/vanskelig?  v/Anna Dordisdatter Malkenes

Kl. 13.30  Kvinners rettigheter kommer ikke av seg selv. Et feministisk blikk på kultur og samfunn. v/Lisbeth Raanes Hansen

Kl 14.00 Kommunal kultursektor - mangfold, frivillighet og planarbeid v/Kristine Miland Persdatter, Telemarksforsking

Kl. 15.00 WORKSHOP: Hvem er fremtidens kulturarbeider – Hvordan påvirkes rammevilkårene for
kulturlivet, og hvilket kulturliv skal vi ha i fremtiden?

Studiebesøk:

Kl 17.45 Knuden (Kristiansand kulturskole)

Kl. 19.00 Middag

10. mars

Kl. 09.00 Kulturarbeidernes etiske og profesjonelle dilemmaer. Den vanskelige navigeringen mellom egne verdier, ytre krav og behov v/Kathrin Pabst, PhD, Prosjektleder/Project Leader, Vest-Agder-museet IKS

Kl. 10.15 Hva hemmer og hva fremmer innovasjon i offentlig kulturskole? v/ Odd Christian Hagen, Utviklingsrådgiver Knuden Kristiansand kulturskole

Kl. 11.30 Regjeringen utarbeider nå en kulturfrivillighetsstrategi. Vi  spør aktører fra kulturfeltet hva kulturlivets bruk av frivillige betyr for kvalitet, ressurstilgang og inkludering.

I panelet: Statssekretær i kultur og likestillingsdepartementet Odin Adelsten Aunan Bohmann, Scenemester i Kilden teater og konserthus Anders Hardeland FTS, biblioteksjef i Kristiansand Anne Kristin Undlien, virksomhetsleder kultur i Lyngdal Jan Seland, kulturredaktør i Fædrelandsvennen Karen Kristine Blågestad. Samtalen ledes av Reidar Mosland.

Kl 12.30 LUNSJ og VEL HJEM

Deltakerinfo

Pris medlemmer: kr. 1900,-

• Prisen inkluderer konferanse, alle måltider dag begge dager, og overnatting 1 natt. Vi bor på Radisson Blu Caledonien, og hotell er booket i ditt navn. Dersom du ikke oppgir noe annet (dagpakke) blir du innlosjert for natten.
  • Deltakeravgiften dekker også reise. Reise bestilles via Berg- Hansen: bestilling@berg-hansen.no.
  • Bestillingen merkes avdeling og prosjekt: 320/97800. Faktura sendes Fagforbundet sentralt

Pris ikke- medlemmer: kr. 2900,-

• Dette inkluderer konferansen, alle måltider begge dager, og overnatting 1 natt.
  • Ikke- medlemmer må organisere reise selv.

Pris dagpakke: kr. 700,- pr. dag (gjelder medlemmer og ikke- medlemmer)

• inkluderer foredrag og lunsj

Fristen for påmelding har gått ut. Rakk du ikke  å melde deg på? Send en epost til Heidi.Anderssen-Dukes@fagforbundet.no

Fagforbundet dekker overnatting fra dagen før konferansen, dersom du må reise hjemmefra før kl. 06.00 om morgenen.

Reisemåter som dekkes av deltakeavgiften er fly, buss og tog. Dersom du ønsker å få dekket å kjøre bil, må du ta kontakt på forhånd.

Kontaktperson for konferansen er :  Heidi.Anderssen-Dukes@fagforbundet.no