Nettstedet er under oppgradering og kan derfor i perioder være ustabilt eller mangle innhold.

Nyttig webinar for lærlinger - dette må du se!

LO Viken har laget et kort og veldig nyttig webinar om lærlingers rettigheter og plikter. Dette anbefaler vi alle lærlinger i frisørfaget å se. Webinaret er like nyttig om man bor i Viken eller andre steder i landet.

Enighet i lønnsoppgjøret for frisører

Fagforbundet og Virke ble i dag enige om ny landsoverenskomst for frisører.

Frisør­overens­komsten i havn

Fagforbundet og NHO ble tirsdag kveld enige om ny tariffavtale for frisørene. Resultatet i årets oppgjør gir et generelt tillegg på 0,50 kr per time som er inkludert i de nye minstelønnssatsene. – I Fagforbundet Frisørenes Fagforening er vi relativt fornøyd med resultatet innenfor de rammene som er i år, og vi er godt fornøyd med økningen for de med lengst ansiennitet, sier leder Vivian Jacobsen.

Frisørforhandlingene mellom Fagforbundet og NHO er i gang

Mandag 28. september la Fagforbundet fram krav til tariffrevisjon av frisøroverenskomsten med NHO. Avtalen omfatter om lag 2500 medlemmer som er organisert i Fagforbundet Frisørenes Fagforening.

Vi har laget kart!

Vi har nå laget et kart som viser alle salonger med tariffavtale og salonger hvor vi har selvstendig næringsdrivende medlemmer.

Er frisører omfatta av endringene i yrkesskadeloven?

Vi har fått en del spørsmål fra våre medlemmer om også frisører som blir smitta av Covid-19 og får senskader av sykdommen er omfatta av endringene i ykesskadeloven, og om de i så fall kan ha rett på yrkesskadeerstatning.

Råd for tørre hender

Vi frisører er allerede vant til å vaske hendene våre mange ganger i løpet av dagen. Nå, som følge av nye smittevernbestemmelser, vaskes hendene enda oftere, og i tillegg brukes spritholdig desinfeksjon flere ganger om dager. Det gir fort tørre og såre hender.

Åpnet etter sju uker stengt

Salongeier Trine Pendrup ved Fjellhamar Frisør setter nøkkelen i døra og åpner etter sju uker med stengt salong. Hun er glad, og hennes sju ansatte er ikke mindre glade for å være i gang, igjen. De har vært permitterte siden ettermiddagen 12. mars.

Åpnet etter sju uker stengt

«Trygg salong» når frisør og velvære åpner

Helse og sikkerhet har første prioritet når frisør og hudpleie gradvis og forsiktig åpner mandag 27. april. - Vi har hatt et tett samarbeid med bransjeorganisasjonen i NHO om denne guiden som skal gjelde i salongene, forteller Vivian Jacobsen, leder for Frisørenes fagforening i Fagforbundet.

Frisørmedlemmer skryter av fagforeninga si

Frisørene er en av yrkesgruppene som er mest fornøyde med jobben Fagforbundet gjør under koronakrisa. Det kommer fram i en medlemsundersøkelse som Fagforbundet har gjennomført. - Det er ei god tilbakemelding å få nå når salongene så smått åpner opp igjen, sier Vivian Jacobsen, leder i Fagforbundet Frisørenes fagforening.

Gjenåpning av frisørsalonger: Mange ubesvarte spørsmål fra frisørene

På en pressekonferanse tirsdag ettermiddag la regjeringa fram syv endringer i koronaberedskapen. En av dem gir muligheter for åpne frisørsalonger. - Frisørenes fagforening har egentlig flere spørsmål enn svar etter pressekonferansen, sier Vivian Jacobsen, leder av Fagforbundet Frisørenes fagforening. Her er deres innspill til "koronaregler" i salongen.

Frisørenes Fagforening tror på hjelp til mange

Fagforbundet Frisørenes fagforening synes det er en bra løsning dersom det på tirsdag blir vedtatt at frisørsalonger og andre som måtte stenge over natta får opptil 90 prosent av sine faste kostnader dekket, sier leder Vivian Jacobsen

Frisørene er spent på omfanget av «kontantstøtten»

- Dette har både arbeidsgivere og selvstendige frisører ventet på, sier leder for Frisørenes fagforening i Fagforbundet, Vivian Jacobsen, i en kommentar til dagens krisepakke fra regjeringa. Samtidig er hun spent på hvilke kriterier som ligger i bunn.

Del et bilde av din nye arbeidshverdag!

Dette er en utfordring til deg som er medlem eller tillitsvalgt i Fagforbundet. Vis oss hvordan du har det på jobb akkurat nå!

Dramatiske tider for frisørbransjen

Yrkesforbud, forvirring om hjelpetiltak og konsekvenser for frisørlærlinger er bare noen av problemstillingene Fagforbundet Frisørenes Fagforening står i om dagen. Få har kjent hardere på konsekvensene av koronaviruset enn frisørene.

Tiltak har skapt ro hos frisørene

Tiltakene som er satt inn gjør at vi kan senke skuldrene noe, men vi venter spent på løsninger også for studentene som nå er permittert fra sine jobber i frisørsalongene

Tiltakene har roet frisørene

Tiltakene har gjort at vi kan senke skuldrene noe. Nå håper vi på løsninger også for studenter som er permittert fra sine deltidsjobber i frisørsalongene.