Illustrasjonsfoto

Skyhøye ambisjoner for kunstig intelligens i offentlig sektor

Digitaliseringsminister Karianne Tung lanserte denne uka et ambisiøst mål: Innen 2025 skal 80 prosent av offentlig sektor bruke KI. Trond Finstad er positiv, men ikke uten forbehold.

Kontoransattes dag 27. april

Markering av kontoransattes dag

27. april er kontoransattes dag. Bidra til feiringen ved å sende inn bilder, og spre denne plakaten i sosiale medier!

Det satses på prosjekter om universell utforming av IKT.

Det satses på universell utforming

Universell utforming av digitale verktøy er et viktig virkemiddel for å forhindre digitalt utenforskap. Av 37 prosjekter som får støtte til universell utforming, er mange av dem innenfor IKT, og skal være med på å gjøre samfunnet mer tilgjengelig.

Tilgjengelighet i NAV under lupen

Tilgjengelighet i NAV

Partnerskapskonferansen 2024 – en nasjonal konferanse om partnerskapet i NAV-kontoret – ble avholdt 9. april. Der var det høye herrer fra KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet som snakket om hvordan de kan bidra til god tilgjengelighet til NAV-kontoret, og representanter fra brukerorganisasjoner som fortalte hva som er viktig fra et brukerståsted.

Deltakerne på Ledertreningsprogrammet 2023/24 viser stolt fram diplomet som bekrefter gjennomføringen av programmet. Marianne Darre fra AFF helt til venstre og leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad, helt til høyre.

Siste samling på Ledertreningsprogrammet 2023/24 vel gjennomført

Deltakerne deltok på avslutningssamling over to dager i starten av april i regi av Fagforbundet og seniorkonsulent i AFF Marianne Darre.

Medbestemmelsesbarometeret 2023

Medbestemmelsesbarometeret 2023 gir verdifull innsikt i HR-rollen

Mandag 8. april ble Medbestemmelsesbarometeret 2023 lansert. Temaet for årets barometer er HR sin rolle i partssamarbeidet.

Fra venstre: Hans Christian Holte, Sonja Skinnarland, Iren Luther, Stine Olsen, Gunhild Løkkevol, og Trond Finstad

Diskuterte kommunens plass i partnerskapet med NAV-sjefen

Fagforbundet har vært i møte med NAV-direktør Hans Christian Holte og diskutert hva vi mener må gjøres for å sikre at de som er ansatt på den kommunale siden i NAV også blir lyttet til. Fagforbundet har ved ulike anledninger gitt uttrykk for at vi mener vi bør være til stede på møter der endringer som påvirker våre medlemmers arbeidsforhold drøftes.

jenterskoleungdomsskole

Nå er det flere som søker yrkesfag

53 prosent av søkerne til videregående opplæring har i år yrkesfag som sitt første valg. Ifølge i Utdanningsdirektoratet er dette en økning på 1 prosentpoeng fra i fjor. Det er den høyeste andelen søkere til yrkesfag på vg1 siden 2012. Det er også en liten økning når det gjelder søker til salg, service og reiseliv. Forskjellene er likevel store mellom fylkene. Fagforbundet synes det er veldig positivt at flere nå velger yrkesfag. Les mer hos Utdanningsdirektoratet.

Illustrasjon

Digitalt utenforskap må tas på alvor

Digitalt utenforskap er et vedvarende samfunnsproblem som rammer mennesker i ulike livssituasjoner. Ifølge KS har 14 prosent av den norske befolkningen over 16 år ingen eller lave digitale ferdigheter. Konsekvensen av dette er at mange faller utenfor i samfunnet. Vi må sammen sørge for å gjøre de endringer som er nødvendige for å inkludere alle i det digitale skiftet.

Trond Finstad er leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon og medlem av arbeidsutvalget i Fagforbundet.

Samarbeid i kampens hete

Fagforbundet og Attac har samarbeidet helt siden 2006. Lørdag 16. mars talte Trond Finstad på Attacs landsmøte. Han understreket viktigheten av samarbeidet.

Spørsmålstegn

Påskequiz med premier

Ta Yrkesseksjon kontor og administrasjons påskequiz her! Tre heldige vinnere får flotte premier.

Robot Nora Nord

Møt Nora Nord - Nordlandssykehusets digitale medarbeider

I 2022 fikk Nordlandssykehuset sin aller første digitale medarbeider, Nora Nord. Hun arbeider på mange måter som andre ansatte, men hun er på jobb hele døgnet, hele året. Roboten sørger for at sykehuset kan håndtere enda flere arbeidsoppgaver når arbeidsoppgavene bare øker. Nora vil på sikt tilrettelegge for oppgavedeling for blant andre helsesekretærene.

Illustrasjonsfoto

Inkludering i arbeidslivet bidrar til verdiskaping

700.000 i arbeidsfør alder står i dag utenfor arbeidslivet. Samtidig mangler vi arbeidskraft i Norge. Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) har forsket på hvordan man kan lede folk med hull i CV-en, og svaret er at det nødvendigvis ikke er så annerledes enn vanlig ledelse. I tillegg foreligger det nå en ny forståelse av adgangen til å kunne gjøre unntak fra kvalifikasjonsprinsippet slik at flere kan inkluderes i arbeidslivet.

Illustrasjon

Det 9. norske arkivmøtet arrangeres 17.-18.april

Norsk arkivmøte er en nasjonal møteplass for alle som jobber med eller er opptatt av dokumentasjonsforvaltning, informasjonsforvaltning og arkiv. Konferansen avholdes på Oslo Kongressenter. Tema for arrangementet er “Dokumentasjon i samtid og framtid”. Konferansen åpnes av kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery. Du kan lese mer om arrangementet og melde deg på her!

Møte, kollegaer, jobb, kontor

Også kvinner skal ha det bra på jobb

Nytt utvalg skal se på hvorfor kvinner har høyere sykefravær enn menn, og hvilke tiltak som kan bidra til bedre arbeidshelse og redusert fravær for kvinner. «Det å være i jobb er bra for den enkelte og det er bra for samfunnet,» sier Jonas Gahr Støre og har som målsetting at flere får gode arbeidsforhold. Utvalgets rapport er forventet innen 1. april 2025.

Kunstig intelligens

NTNU inviterer til prosjekt for KI-bruk i offentlig sektor

NTNU invitere til flere samlinger og fagseminar våren 2024, det første denne måneden. Du vil få informasjon, inspirasjon og veiledning om hvordan du kan bruke Copilot og andre KI-verktøy. Samlingene vil være temabaserte og du vil også få mulighet til å møte andre som bruker KI i sin virksomhet, og utveksle ideer og erfaringer.

Et utvalg av Fagforbundets medlemmer får være med på SINTEF store forskningsprosjekt «Bærekraft og demokrati i norsk arbeidsliv».

Fagforbundet vil vite mer om hvordan medlemmene har det

Hvordan kan vi forhindre at folk blir syke av jobben? Blir folk hørt av lederen sin, og har de ansatte innflytelse på arbeidsplassen? Hva er de beste tiltakene for å forebygge helseplager? Dette er noen spørsmål et utvalg av våre medlemmer får på e-post i disse dager.

Kvinner i ledelse

Treg økning i andelen kvinnelige kommunedirektører

- Det er en positiv utvikling, men det går for sakte, sier Trond Finstad, leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon.

Trond Finstad og Iren Luther

Fornuftig digitalisering

Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker i riktig retning, mener yrkesseksjonslederne i Fagforbundet. De mener e-helsenorge må ut bygges bit for bit og ikke selges ut til store internasjonale aktører. – Veldig riktig å skrote gigantprosjektene, sier Trond Finstad og Iren Luther.

Samarbeid på kontoret.

Meld deg på fagdagen "Fremtidens kontor"

I anledning kontoransattes dag arrangerer Yrkesseksjon kontor og administrasjon fagdagen "Fremtidens kontor" 25. april. Sjekk ut programmet og meld deg på her.