Brukerstyrt Personlige Assistenter et innsatsområde

Helga Rismyhr Grinden, fylkesstyremedlem Hedmark. Divisjonstillitsvalgt Sykehuset Innlandet (Foto: Trond Isaksen)

Mange nyttige verktøy til fagforståelse og medlemsverving. 2019 et år med fokus på yrkesgruppene Brukerstyrt Personlig assistenter, Personlige assistenter, funksjonsassistenter og støttekontakter.

25.04.2019 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 30.04.2019

Personlige assistenter (BPA) er blant våre satsingsområder. Vi har nå vedtatt en prosjektplan som inneholder en rekke konkrete områder. I løpet av 2019 vil vi komme med nye tiltak som vi håper vil gi som resultat flere nye medlemmer, økt fokus på arbeidsinnhold og arbeidsorganisering og at flere vil bli omfattet av tariffavtaler.

Personlige assistenter er blant de yrkesgrupper vi har størst vervepotensiale. Sett i forhold til det antall medlemmer som er registrert så har vi i underkant av 5 prosent. En liten innsats her blant de 15 til 17 000 personlige assistentene vil kunne gi god uttelling.

Allerede så har vi utviklet flere tiltak og nytt materiell. Vi håper at alle ledd i Fagforbundet benytter dette i arbeidet med verving av personlige assistenter og oppfølging av de som er medlemmer.

• Yrkesseksjon helse og sosial har utviklet egne nettkurs som er aktuelle for personlige assistenter. Vi har et eget kurs som heter Brukerstyrt personlig assistanse (BPA), som tar for seg rolleforståelse, grensesetting og maktfordeling i yrket. I tillegg har vi nettkurs innen temaene etisk refleksjon, konflikthåndtering, håndhygiene og  taushetsplikten. Alle kursene er gratis, og du finner dem på www.fagifokus.no
  • Ønsker du å følge med på det som rører seg i yrket, finnes det en egen side på Facebook for personlig assistenter. Følg siden her: https://www.facebook.com/bpafagforbundet/
  • Yrkesseksjonen har også produsert en egen kortstokk med refleksjonskort, som kan brukes for eksempel i personalmøter eller på samlinger for personlig assistenter. Kanskje kan kortene også brukes sammen med arbeidsleder. Kortene tar for seg ulike etiske dilemmaer som kan oppstå når man jobber som personlig assistent, og kan bestilles her: https://www.fagforbundet.no/for-tillitsvalgte/brosjyrer-og-materiell/
  • Du kan laste ned en egen brosjyre for personlig assistenter Fagforbundet for personlige assistenter (BPA):  https://www.fagforbundet.no/for-tillitsvalgte/brosjyrer-og-materiell
  • Ny yrkeskode opprettet i Fane 2 – kode 128 «Personlig assistent». Husk at både de som har dette som hovedstilling og som bistilling skal registreres her. Det er viktig at vi får oversikt over hvem som er personlige assistenter.