Sprikende og skuffende dom i Aleris/Stendi-saken

Skuffet over sprikende Aleris/Stendi-dom: advokat Kjetil Edvardsen.

Skuffet over sprikende Aleris/Stendi-dom: advokat Kjetil Edvardsen. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

– Denne dommen er nedslående. Jeg er veldig skuffet over at tingretten har kommet fram til at ikke alle disse omsorgsarbeiderne er omfattet av vernet i arbeidsmiljøloven. Dessuten mener jeg det er feil fortolkning av loven, sier advokat Kjetil Edvardsen.

21.08.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.08.2019

Han representerer de 24 saksøkerne som er medlemmer av Fagforbundet, og som har fått bistand fra forbundet i konflikten med Aleris/Stendi.

Les mer om Stendi/Aleris-saken på Fagforbundets samleside

Delvis medhold

Dommen fra Oslo tingrett ble offentliggjort på kvelden 21. august. I dommen, som er på over 200 sider, har 13 av saksøkerne fått delvis medhold i kravet om fast ansattelse eller blitt tilkjent erstatning. Aleris har vunnet fullt ut mot 11 av de 24 saksøkerne.

– Det er en kompleks dom, med flere dissenser, som uttrykker mye tvil. Derfor må vi sette oss grundig inn i den. Jeg trenger nå tid til å fordøye dommen sammen med klientene, sier Edvardsen.

Bidrar ikke til et ryddigere arbeidsliv

Birgit Dannenberg / Fagforbundet

Fagforbundets leder sier følgende om dommen fra Oslo tingrett:

– Vi er skuffet over at retten ikke har vært tydelig på arbeidstakerbegrepet og arbeidsgivers ansvar. Denne dommen bidrar ikke til et ryddig arbeidsliv, sier Mette Nord.

Fagforbundet mener at de 24 er arbeidstakere, selv om retten har kommet fram til at flere av dem ikke er det.

– Vi vil nå gå grundig inn i dommen og ta stilling til hvordan vi skal følge opp denne saken, både juridisk og politisk, slår forbundslederen fast.

Ikke EØS-relevant

Nord og Edvardsen peker på at et gledelig punkt i dommen er at Oslo tingrett ikke finner saken EØS-relevant, i motsetning til påstanden fra motparten. Det betyr at det ikke er en konflikt mellom den norske arbeidsmiljøloven og EØS-avtalen når det gjelder arbeidstakerbegrepet.