illustrasjon

Trygdeoppgjøret sikrer pensjonistene økt kjøpekraft

Årets trygdeoppgjør gir økt kjøpekraft for alle pensjonister og trygdede. – Resultatet er som ventet, men vi i Fagforbundet skulle gjerne sett at de med lavest pensjon fikk mer, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Fører teknologisk utvikling til økt overvåkning?

Få med deg STAMI sitt webinar om hjemmekontor 29. mai kl. 09.00

STAMI arrangerer webinar om hjemmekontor og hvordan det påvirker arbeidet og helsa vår. For mange gir det en fleksibilitet og frihet å jobbe hjemmefra, og mange arbeider utenfor kontoret flere dager i uka. Samtidig ser vi at hjemmekontor kan ha negative konsekvenser for vårt arbeidsmiljø og vår helse. Ikke gå glipp av dette!

kontor - skjerm - IT - illustrasjon - data - datamaskin - veileder - rådgiver - telefon - samtalerAnn-Mari Rønning - veileder

Sendt inn i svindel-kaos av «Statens vegvesen»-SMS

Svindelmetoder blir stadig mer sofistikert. Les mer på nrk.no.

Kunstig intelligens, illustrasjon.

KI bruker enormt med energi

– I dag bruker kunstig intelligens så mye energi at vi ikke kan ta det i bruk, mener UiO-forsker Henrik Hovde Sønsteby. Les mer på digi.no

Ferie, fri, sol, glede, sommer

Alt om feriepenger

Hvor mye feriepenger har jeg krav på? Når skal de utbetales? Kan arbeidsgiver utføre trekk i feriepengene? Er det riktig at jeg ikke får fulle feriepenger av sykepenger? LO-advokatene har samlet "alt" du trenger å vite om feriepenger.

Si din mening om lønnsoppgjøret - delta i uravstemning. (Illustrasjon fra uravstemning i 2022)

Slik fungerer uravstemning

Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør og da går resultatene til uravstemning. Det betyr at når Fagforbundet har ferdigforhandlet en tariffavtale, kan medlemmene som tilhører avtalen godkjenne resultatet - eller ikke. Slik fungerer uravstemning.

Hold av datoen - Digitaliseringskonferanse 30. oktober

Konferansen vil rette seg mot tillitsvalgte og medlemmer.

Podkast illustrasjon

Sjekk ut Å kjøpe for Norge - en podkast om offentlige anskaffelser

Høyskolen i Kristiania og Direktoratet for økonomistyring (DFØ) har sammen laget en veldig god podkast om offentlige anskaffelser. Programlederne tar lytterne gjennom mange ulike temaer som omhandler offentlige anskaffelser og deler sine erfaringer og kunnskap med spennende gjester. Det er allerede produsert 14 episoder. Du kan blant annet høre episoden om hvordan det står til med offentlige anskaffelser i kommune-Norge. Lytt der du hører podkast eller ved å trykke her!

Arendalsuka

Følg yrkesseksjonen på Arendalsuka 2024

Yrkesseksjon kontor og administrasjon bidrar på Arendalsuka 2024. Du kan følge arrangementene fysisk eller via stream.

digital bevaring

Nye EU-regler tvinger staten til å ta eID-ansvar

Både Finans Norge og diskrimineringsombudet mener det er uholdbart at bankene kan nekte folk tilgang til elektronisk ID. Les mer på nrk.no.

korona hjemmekontor psykisk helse illustrasjon

Slik påvirker jobben din psykiske helse

Det som skjer på jobben har noe å si for hvordan du har det. Hos Idébanken kan du bla deg gjennom interaktiv grafikk eller se video som viser hvordan arbeidsforhold påvirker psykisk helse. Der finner du også podkaster, artikler og annet materiell som gir deg mer kunnskap om hva som kan gjøres.

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Revidert nasjonalbudsjett: Endringer som trygger velferden

Fagforbundet har over 200 000 medlemmer i kommunal sektor som hver dag skaper velferdstjenester for landets innbyggere. Forbundsleder Mette Nord er fornøyd med 6,4 milliarder mer til kommunesektoren og forslaget til et mer rettferdig inntektssystem.

voksen undervisning skole, utdanning lærer, stipend

Søk på vårt nye studietilbud: Prosjektledelse i offentlig sektor

Fagforbundet har et godt etablert samarbeid med Høgskolen i Innlandet hvor vi tilbyr studier kun for våre medlemmer. Høstsemesteret 2024 tilbyr vi et nytt studie: Prosjektledelse i offentlig sektor. Nå kan du søke studieplass!

quiz

Ukesquiz

Ta Yrkesseksjon kontor og administrasjons ukesquiz og test dine kunnskaper, enten alene eller sammen med gode kollegaer over en kaffekopp.