Hovedavtaleforhandlinger for kommunesektoren

Forhandlingene om revisjon av hovedavtalen for KS-området starter i dag. – I det store og hele er vi fornøyde med avtalen og ønsker å videreføre den uten store endringer, sier lederen for LO Kommune, Mette Nord.

Kommunal pensjonsordning forbedret

– Vi er fornøyd med at det såkalte toleransebeløpet i den kommunale AFP-ordningen er doblet fra og med neste år. Vi har også fått inn bestemmelse som sikrer pensjonsopptjening i inntil tre år for arbeidstakere som har ulønnet permisjon for de som mottar pleiepenger, forteller LO Kommunes daglige leder, Pål Skarsbak.

Fjerner ikke plikten til å gå av før i 2022 for ansatte i kommunen

Hvis du jobber i kommunen eller fylkeskommune gjelder plikten til å fratre for særaldersgrense helt fram til 1.1. 2022, selv om regjeringens lovendring trådde i kraft 1. juli.

Godt resultat i Samfunnsbedriftene – bedriftsavtalen

Forhandlingene mellom LO Kommune og bedriftsavtalen i Samfunnsbedriftene (Tidligere KS Bedrift) endte med enighet onsdag ettermiddag 1.6. Resultatet gir generelle tillegg på mellom 8 000.- og 11 600.-, med virkning fra 1. mai. Resultatet er på linje med andre deler av offentlig sektor.

Sikret kjøpekraft for LO-medlemmene i lønnsoppgjøret i kommunene

LO Kommune og KS er enige om et lønnsoppgjør som sikrer LOs medlemmer i kommunene mellom 10.000 og 22.000 kroner mer i året. I tillegg skal det gjennomføres lokale forhandlinger. Over 190.000 av LO Kommunes medlemmer unngår dermed streik.

Varsler streik for over 4700 kommuneansatte

Dersom riksmekleren ikke lykkes med å finne en enighet mellom partene kan over 4700 av LO Kommunes medlemmer være i streik fra arbeidstidens begynnelse torsdag 27. mai. Streikeuttaket vil ta tydelige koronahensyn.

Mekling og fare for streik i kommuneoppgjøret

Det er fare for storstreik i kommunesektoren. LO Kommune og Fagforbundet er innkalt til riksmekleren tirsdag og onsdag 25. – 26. mai. Lykkes ikke riksmekleren i å oppnå enighet mellom partene vil det være streik i kommunesektoren fra torsdag 27. mai.

Et uvanlig mellomoppgjør - med fare for streik

Fagforbundet og andre forbund gjør seg klare til mulig streik. Det er helt uvanlig fordi tariffavtalene i utgangspunktet gjelder for to år om gangen, fra hovedoppgjør til hovedoppgjør.

Brudd i forhandlingene i kommuneoppgjøret

Avstanden mellom partene i kommuneoppgjøret ble for stor, og forhandlingene endte med brudd. Oppgjøret går nå til mekling og dermed er det fare for streik i Kommune-Norge.

I mål med ny særavtale for brann- og redningstjenesten

Den 21. april ble forhandlingene om SFS 2404 Brann- og redningstjenesten ferdigstilt, etter utsettelser grunnet koronasituasjonen.

Kommuneoppgjøret i gang: Krever økt kjøpekraft til alle i kommunesektoren

Onsdag 21. april begynte årets lønnsoppgjør i kommunesektoren. – I oppgjøret i fjor sakket offentlig sektor akterut, sammenliknet med privat sektor. Det gapet må tettes, sa nestleder i LO Kommune, Odd-Haldgeir Larsen da han presenterte LOs krav til kommuneoppgjøret for KS.

Lønnsoppgjøret 2021: Fagforbundet krever offentlig lønnsløft

Nylig kom tallene fra utvalget som skal beregne lønnsutviklingen i ulike sektorer, teknisk beregningsutvalg (TBU). De viser at privat sektor rykket fra ansatte i offentlig sektor. - Lønnsgapet må tettes i mellomoppgjøret, sier Fagforbundets Mette Nord.

Enighet i Energiavtale 1

Det ble enighet i oppgjøret i energiforhandlingene med KS Bedrift/Samfunnsbedriftene på overtid natt til 7. oktober. – Det har vært krevende, men vi fikk økt minstelønnen og innført et viktig likestillingstiltak, sier Geir Aasen, forhandlingsleder og forbundssekretær i El og IT.

KS-oppgjøret: – Ber folk stemme ja i uravstemninga

– Når vi ber medlemmene stemme ja til kommuneoppgjøret er det fordi vi er i en unik situasjon i et år ingen vil ha i reprise. Dette er et solidaritetsoppgjør i ei vanskelig tid. Et ja til oppgjøret er en solidarisk handling, sier Odd Haldgeir Larsen.

Enighet om veileder for ferieavvikling i kommunene

Partene er enige om at ferieavviklingen i kommunene skal skje som normalt. Det kan imidlertid være behov for å gjøre endringer i helt spesielle tilfeller. Partene er nå enige om en veileder som beskriver spørsmål vedrørende ferieavviklingen.

Åpner for at kommune­ansatte kan jobbe mer

Fagforbundet ser behov for å kunne legge om arbeidsplaner og at det er behov for å jobbe mer for at kommunene kan holde hjulene i gang under koronapandemien. - Vi må ivareta de ansatte som gjør en kjempeinnsats i disse dager, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Enighet om ny hovedavtale i kommunesektoren

Partene i kommunesektoren ble enige om en ny, revidert hovedavtale sent på ettermiddagen fredag 6.12. Nytt er bestemmelser om helsefremmende arbeidsmiljø og bærekraftig utvikling.

Enighet Fagforbundet og KS Energi 1

20. mai kom Fagforbundet og KS bedrift - Energiavtale for energiselskaper og datterselskaper med medlemskap i KS bedrift til enighet om Energiavtale 1.

Enighet i KS Bedrift

Fagforbundet og EL og IT forbundet kom til enighet med KS bedrift i mellomoppgjøret for konkurranseutsatte bedrifter 14 mai.

LO Kommune fornøyd med årets kommuneoppgjør

- Dette er et godt lønnsoppgjør for LO Kommunes medlemmer. Vi har sikret kjøpekraftsutvikling, en god likelønnsprofil og god uttelling for kompetanse, sier Mette Nord, forhandlingsleder for LO Kommune. Dette er i tråd med LO Kommunes krav.