Koronaviruset: Dette må du vite som medlem og tillitsvalgt i Fagforbundet

(Foto: Herlung, Sandra Marie)

De fleste medlemmer i Fagforbundet jobber med og blant folk, men også tillitsvalgte og ansatte er utsatte for smittefare. Her er oppdaterte, veiledende råd om hva Fagforbundets organisasjon kan gjøre for å begrense smitte.

10.03.2020 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 16.03.2020

For oppdatert informasjon: Gå til Fagforbundets informasjonsside om koronasituasjonen

En høy andel av befolkninga i Norge vil bli smittet av koronaviruset og alle har et moralsk ansvar for å hindre spredningen, selv om du ikke er i risikosonen. Det er viktig å unngå en situasjon der omfanget av smitte og sykelighet overstiger helsetjenestens evne til å håndtere situasjonen. Derfor er helsemyndighetenes intensjon at smittespredningen i befolkningen skal utvikle seg så langsomt som mulig, og beskytte utsatte grupper.

Helsemyndighetenes råd (12.03.20) er at alle som ikke utfører kritisk viktige samfunnsfunksjoner skal holde seg hjemme. Barnehager, skoler, universiteter, høyskoler og andre utdanningsinstitusjoner stenges. Det samme gjelder frisørsalonger, bade- og idrettsanlegg og kulturarrangementer. Rektorer og barnehagestyrere har fått pålegg om å lage tilbud til barn av helsepersonell og andre som jobber med samfunnskritiske oppgaver, slik at disse kan fortsette å gjøre jobben sin.

Det har meldt om utvidelse av antall sykedager med barn.

Helsepersonell forbys å reise til utlandet og alle oppfordres til å unngå fritidsreiser. Kollektivtransport fortsetter å gå, men det oppfordres til å unngå offentlig transport hvis du kan.

Unnlat å besøke personer i institusjoner med sårbare grupper (eldre, psykiatri, fengsel osv.).

Tiltakene gjelder i første omgang fra 12.03.20 kl 18.00 fram til og med 26. mars.

For tillitsvalgte

Arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiverforeningen Spekter har blitt enige om hvordan utfordringer knyttet til bemanning og økt pasientpågang på sykehus skal håndteres

Vi vil komme med informasjon om forhold knyttet til andre yrkesgrupper.

Når arbeidsgivere sender folk hjem, du blir satt i karantene eller skoler og barnehager stenger kan det være vanskelig å vite hvilke regler som gjelder og hvilke rettigheter du har. Les LO advokatenes gjennomgang de vanligste problemstillingene rundt dette.

Råd til alle ledd i organisasjonen om hvordan vi skal forholde oss til planlagte arrangementer:

• For de kommende 8 uker (ut april) avlyses alle større møter og arrangementer.
  • Møter i regi av Fagforbundet skal gjennomføres elektronisk via telefon eller som videomøte.

Situasjonen knyttet til koronaviruset må påregnes å kunne endre seg raskt. Vi vil følge denne nøye og formidle oppdaterte råd ettersom situasjonen utvikler seg.

Noen praktiske råd

• Ikke sitt/stå for tett. En meters avstand gir mer vern mot smitte, spesielt mot personer med luftveissymptomer.
  • Ikke delta på møter og arrangementer hvis du er forkjølet eller har vært på reise i smittede områder.
  • Ikke besøk bestemor og bestefar hvis du er forkjølet eller har vært i et av  områdene med vedvarende smitte.
  • Ikke overlat barnepass til besteforeldre i risikogruppene.
  • Unngå håndhilsing og unødig klemming.
  • Hoste/nyse i et papirtørkle (som kastes etterpå) eller i albuekroken.
  • Ikke ring 113 hvis du er urolig eller mistenker smitte. Dersom du tror du er smittet, ring fastlegen din. Hvis du ikke får tak i fastlegen, ring legevakt på 116117.

Ivareta god håndhygiene

Håndhygiene er det aller viktigste smitteverntiltaket. På Fagforbundets e-læringsside Fag i fokus finner du et kurs om håndhygiene som du kan bruke for egen del, eller anbefale til andre på arbeidsplassen din.

På helsedirektoratets sider kan du finne informasjonsmateriell på ulike språk.

Hold deg oppdatert på Folkehelseinstituttets nettsider

Egen smitte-informasjon om sykehjem

Oppdaterte råd til primær- og spesialisthelsetjenesten