Nyheter

Nosheen Khalid Mahmood er vernepleier på Lusetjern skole og medlem av Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

Fagforbundet Oslo har 50 000 medlemmer

Den 29. mai ble vi 50 000.

Mari Røsjø er lydtekniker og leder for Fagforbundet Teater og Scene.

Landsmøtet må ta nødvendige grep

Fagforbundets landsmøte 2022 er i gang og varer ut uka. Nå skal Fagforbundet bestemme organisasjon og politikk for de neste fire årene. Et av spørsmålene gjelder framtidas kontingent.

Leder Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo.

To dager med kvinnehelse og arbeidsliv

Kvinner på tvers inviterer til samling lørdag 22. til søndag 23. oktober. Der møtes kvinnebevegelsen og fagbevegelsen for å løfte kvinnepolitiske spørsmål.

Linda Amundsen. Tillitsvalgt i Fagforbundet Oslo sporveiers arbeiderforening.

Hva betyr kvinnekamp i 2022

Innlegg i forbindelse med 8. mars. Av Linda Amundsen, trikkefører og tillitsvalgt i Fagforbundet Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Viktig å stå sammen

Vi har spurt kvinnelige tillitsvalgte hvorfor de støtter en av Fagforbundet Oslos tre paroler for 8. mars og hvorfor dagen er viktig for dem.

Nytt digitalt klubbverktøy under arbeid

For å hjelpe klubbstyrene utvikler Fagforbundet et nytt nettbasert verktøy for å gjøre styrejobben enklere. Verktøyet er under arbeid og Fagforbundet Oslo har intervjuet prosjektlederne.

Man får bistå folk i vanskelige situasjoner

Ola Erik Blæsterdalen, teatertekniker og fellestillitsvalg i Fagforeningen Teater og scene

Vi trenger deg som tillitsvalgt

Den tillitsvalgte er bindeleddet mellom det enkelte medlem og arbeidsgiver. Fra 1. – 5. november feirer vi tillitsvalgtuka med arrangementer og kurs.

Nøkkelen til løsning er hos direktørene

I et innlegg i Dagsavisen 15. oktober argumenterer Anna Elisabeth Uran og Mari Røsjø for at ansvaret for en rask løsning av streiken er hos kulturlederne.

Bli med på kurs hos Fagforbundet Oslo

Trenger du å sette deg inn i lover og avtaler som tillitsvalgt, eller trenger du en oppdatering? Fagforbundet Oslo har kurstilbud til tillitsvalgte og andre fagorganiserte.

Ny kulturmarsj for rettferdig pensjon

Kulturarbeidere kjemper for rettferdig pensjon. Onsdag 29. september, klokka fire på ettermiddagen, går arbeidere fra teatre og scener på nytt i Oslos gater. De krever at teaterdirektørene må handle.

Oslo Nye Teater er i streik fra onsdag

Det har vært streik blant orkestrene og i opera- og teatersektoren siden tredje september. Nå trappes streiken ytterligere opp. Fra 22. september er også Oslo Nye Teater i streik.

Bli med på underskriftsaksjon for lovfestet rett til heltid

Hver femte medlem av Fagforbundet ønsker seg større stilling. Deltidsansatte sliter med å få boliglån, har manglende forutsigbarhet i hverdagen og dårlig pensjon.

Nå kan du forhåndsstemme

Bruk stemmeretten. Fra 10. august kan du forhåndsstemme i kommunen din. Husk legitimasjon og hold avstand hvis det blir kø.

Leder i Fagforbundet teater og scene, Mari Røsjø

Siste mulighet for forhandlingsløsning for pensjonsfloka i kultursektoren

Onsdag 30. juni avholdes avsluttende forhandlinger i årets mellomoppgjør for teater og opera. Partene har så langt ikke kommet til enighet, hverken i lokale forhandlinger eller bistandsforhandlinger. Fagforbundets krav i årets mellomoppgjør er å få på plass en varig pensjonsordning som er kjønnsnøytral og livslang.

Ikke fornøyd med pensjon. Fagforbundets forhandlingsdelegasjon Steinar Fuglevaag, Nora Hagen, Mari Røsjø og Ola Erik Blæsterdalen

Stor streikefare i kultursektoren

Spekter nekter å oppfylle avtaler om kjønnsnøytrale og livsvarige pensjonsytelser for ansatte i orkestre, teatre og opera. Nå blir det mekling.