Fagforbundet Innlandet bevilger støtte til AEF/Ferieklubben for Barn og Ungdom

Barn og ungdom

Barn og ungdom (Foto: Bildet er tatt av florendia fra Pixabay)

Barn trenger trygghet i hverdagen. De fleste barn og unge har en trygg barndom og en trygg oppvekst. Men dessverre er ikke virkeligheten slik for alle barn. Foreldre har dårlig tid, dårlig råd og dårlig samvittighet. Det er sånn hverdagen er, og de aller fleste barn takler dette.

02.05.2024 av Annette Rud Jensen
Sist oppdatert: 02.05.2024

Men så har vi disse som faller utenom, det er skremmende å se at stadig flere barn opplever sosial og/eller mental nød. Tall viser at antall barn som lever under sviktende omsorg stadig øker og det er grunn til bekymring. Det trygge lokalsamfunnet og miljøet barna lever i brytes ned mer og mer.

Vi vet også at titusenvis av barn lever i en familie hvor en eller begge foreldre misbruker alkohol og/eller andre rusmidler.

Til den dystre virkeligheten hører mishandling, incest og seksuelle overgrep, et stigende antall selvmord, flere gatebarn i de større byene og svært mange unge som sliter med spiseforstyrrelser og psykiske problemer. Rusproblemer er en del av hverdagen for mange av de barna som vokser opp.

Arbeiderbevegelsens Rus- og Sosialpolitiske Forbund (AEF) vil ta del i kampen for at barn skal kunne få en likeverdig oppvekst.

Ferieklubben for Barn og Ungdom

Arbeiderbevegelsens rus- og sosialpolitiske forbund har arrangert leir for vanskeligstilte siden 1972. Barneleire 6-12 år og Ungdomsleirer 13-17 år. AEF vil også satse mer på enslige forsørgere med barn i alle aldre. Da AEF fikk fattigdomsmidler i 2015, så vi økende interesse for leirene våre og med denne støtten vil vi klare å gjøre mer for barn og unge som ikke har det så enkelt i hverdagen, og for enslige forsørgere som ikke har økonomi til å gi barna sine den ferien de fortjener.

Målet vårt er barneleire, ungdomsleirer og leir for enslige forsørgere med barn i alle aldre i flest mulig deler av landet, slik at flest mulig barn og ungdom får benyttet seg av tilbudet vårt.

Bevilger midler til Ferieklubb

Hvert år inviterer Ferieklubben for Barn og Ungdom barn, ungdom og enslige forsørgere med barn til en uke ferie.

I 2024 inviterer dem til 1 uke sommerferie for barn 8 til 12 år, 1 uke for ungdom 13 til 16 år på Ullerøy leirskole i Skjeberg, og 1 uke for enslige forsørgere med barn i alderen 0-16 år på Solbukta i Onsøy. I uke 40 blir det høstferieleir for barn i alderen 9 til 13 år på Ullerøy. I uke 41 planlegger dem også en høstleir på Nordtangen. Et leir-team er klare til å ta imot inntil 15 barn i alderen 9 til 13 år fra mandag til fredag.

Leirteamet består av hovedleirleder, kjøkkenansvarlig og 4 aktivitetsledere. Alle er frivillige og gjennomgår obligatorisk leirlederkurs i april.

Etter søknad har styret i Fagforbundet Innlandet vedtatt å bevilge 20.000 kroner til å gjennomføre høstleir for barn i alderen 9 til 13 år - og mener at det er viktig at alle barn og ungdom får en trygg barndom og en trygg og likeverdig oppvekst. Vi ønsker å takke AEF for deres viktige arbeid, og at dem står opp i kampen for alle barn og ungdoms rettigheter.