OBF og Fagforbundet lanserer veileder om yrkesskade og yrkessykdom

Nestleder i OBF Lise Sirnes Aspenes viser frem den nye veilederen for yrkesskade og yrkessykdom

På Fagforbundets brannkonferanse 20.-21.mars ble veileder for yrkeskader og yrkessykdom lansert. I spissen for arbiedet står vår egen nestleder Lise Sirnes Aspenes.

31.03.2024 av Anna Lund Bjørnsen
Sist oppdatert: 31.03.2024

Lise har selv opplevd å skade seg i jobben som brannkonstabel. Et smell i nakken under oppsetting av skyvestige på et oppdrag endte opp i nakkeprolaps og to års fravær fra jobben. Etter en lang prosess med å håndtere egen skade og en overveldende prosess opp mot egen arbeidsgiver og NAV ender saken til Lise med å bli avslått som yrkesskade.

Les saken om Lise i Fagbladet her

Dette ble utgangspunktet for arbeidet med den nylanserte veilederen. Det har blitt lagt ned et godt stykke arbeid det siste året for å lage en utfyllende, presis og god støtte som vil være til stor hjelp for de som skader seg, tillitsvalgte og brannvesen i hele landet.

Nestleder i OBF Lise Sirnes Aspenes og rådgiver i Fagforbundet Torgeir Holm under lanseringen av veilederen. (Foto: Anna Lund Bjørnsen)

Last ned veielederen her: Veileder for yrkesskade og yrkessykdom