Stopp privatiseringen og beskytt våre samfunnstjenester

Samfunn, fellesskap

Samfunn, fellesskap (Foto: Bildet er tatt av Bob Dmyt fra Pixabay)

I dag står vi ved et veiskille som avgjør retningen vårt samfunn tar. Privatisering og konkurranseutsetting av offentlige tjenester truer velferden og tryggheten til våre medborgere. I Fagforbundet Innlandet står vi sterkt for å beskytte kvaliteten og tilgjengeligheten av disse tjenestene som er så avgjørende for vårt samfunn.

23.03.2024 av Annette Rud Jensen
Sist oppdatert: 23.03.2024

Privatisering hevdes ofte å være løsningen for økt effektivitet og kvalitet, men virkeligheten forteller en annen historie. Privatisering fragmenterer tjenestene våre, driver opp kostnadene og setter profitt over menneskelige behov. Vi trenger ikke se lenger enn til Reno Norden-saken, hvor privatisering av renovasjonstjenester førte til kaos, konkurs og skadelige konsekvenser for både ansatte og samfunnet.

Å jobbe mot privatisering handler også om kommunal og statlig beredskap. Selv om kommunen og staten setter bort ansvaret for å utføre tjenester, er det de selv som har ansvar for at tjenesten blir levert. Det er også de som har ansvar når det skjer noe. Å ha styringsevne over egne tjenester og ansatte, er vesentlig for håndtering av uforutsette hendelser og beredskapsevne.

Konsekvensene for de ansatte ved privatisering er betydelige. Usikre arbeidsforhold, reduserte lønninger og svekkede arbeidsvilkår er vanlige utfall. Arbeidstakere kan oppleve økt stress og press for å øke produktiviteten, ofte uten tilstrekkelig støtte eller ressurser. Denne usikkerheten truer ikke bare den enkeltes økonomiske trygghet, men også deres mentale og fysiske helse.

Vi må erkjenne at samfunnstjenester som helsevesenet, utdanning, transport, vann og avløp, og renovasjon er grunnleggende rettigheter som ikke kan behandles som vanlige varer. Disse tjenestene må være tilgjengelige for alle, uavhengig av økonomisk status eller geografisk beliggenhet. Privatisering truer denne likeverdige tilgangen og bidrar til økende ulikheter i samfunnet.

Konkurranseutsetting av offentlige tjenester underminerer arbeidstakeres rettigheter og svekker faglige standarder. Dette fører til usikre arbeidsforhold, lavere lønn og redusert kvalitet på tjenestene som leveres. Vår oppgave er å sikre trygge og verdige arbeidsforhold for våre medlemmer, og konkurranseutsetting undergraver dette fundamentet.

Vi oppfordrer politikere og beslutningstakere til om å lytte til folket fagbevegelsen og stanse privatiseringen- og konkurranseutsettingen av offentlige tjenester. Våre samfunnstjenester må forvaltes for og av fellesskapet, ikke for profitt. Vi krever en politikk som prioriterer mennesker over markeder og sikrer at alle har tilgang til nødvendige tjenester av høy kvalitet.

Fagforbundet Innlandet vil fortsette å kjempe for rettferdighet, likeverd og solidaritet. Vi inviterer alle som deler våre verdier til å stå sammen med oss i kampen mot privatisering og for et samfunn som setter menneskers behov først.

La oss sammen bygge et samfunn basert på fellesskap, ikke profitt. La oss forene oss for å beskytte våre samfunnstjenester mot grådige aktører som kun er ute etter økonomisk gevinst på bekostning av samfunnets beste.

Sammen kan vi skape et samfunn som er rettferdig, inkluderende og solidarisk - et samfunn hvor alle har tilgang til de tjenestene de trenger og fortjener.