Endelig fagarbeiderløft!

Helse og omsorg

Helse og omsorg (Foto: Bildet er tatt av fernando zhiminaicela fra Pixabay)

Fagforbundet har lenge arbeidet for et løft for fagarbeiderne i helsesektoren. Arbeidskraften til helsefagarbeidere, hjelpepleier, omsorgsarbeidere, portører og helsesekretærer holder hjulene i gang i helse-Norge, og det er på overtid at de får den anerkjennelsen og plassen de fortjener.

23.03.2024 av Annette Rud Jensen
Sist oppdatert: 23.03.2024

Første mars la regjeringen fram Nasjonal helse- og samhandlingsplan. Fagforbundet Innlandet er veldig glad for den omfattende satsingen på fagarbeidere i helsesektoren som planen legger opp til. Nasjonal helse- og samhandlingsplan legger føringer for et løft for fagarbeiderne i både spesialist- og kommunehelsetjenesten.

Regjeringa vil blant annet;

• Satse videre på utvikling av fagskoletilbudet
  • Sette inn tiltak for å rekruttere og beholde lærlinger i kommunene
  • Rekruttere lærlinger innen fag som er relevante for helse- og omsorgstjenesten i kommunene
  • Arbeide for å bedre kvaliteten i yrkesfaglig fordypning.
  • Utvide Tørn-prosjektet og legge til rette for bedre oppgavedeling i hele helsesektoren.

Ved å løfte fagarbeiderne bidrar vi også til en bedre arbeidshverdag for de andre ansatte, for eksempel ved at sykepleiere får bruke tiden sin på sykepleie. Det gir rom for mer fornuftig arbeidsdeling, for bedre tverrfaglig samarbeid og for mere helhetlig pleie, omsorg og behandling.

For å rekruttere og beholde lærlinger, er det også viktig at vi bruker penger på hele og faste stillinger, slik at vi ikke utdanner folk til deltid.

Helse- og Samhandlingsplanen gir en tydelig retning. Fagforbundet Innlandet er klare til å være med å utforme og sette disse tiltakene ut i livet gjennom partssamarbeidet.