Kvinner fortjener arbeidsklær som passer.

Arbeidstøy for kvinner som passer

Arbeidstøy for kvinner som passer (Foto: Bildet er tatt av Alexander Fox | PlaNet Fox fra Pixabay)

Kvinner må få slippe en arbeidsdag i klær som ikke passer. Som er for store, som er for små og som gnager. Dette er arbeidshverdagen for mange av våre kvinnelige medlemmer, som jobber i tradisjonelt sett mannsdominerte yrker. Tilgangen på arbeidsklær som er designet for kvinner, er det få som har.

07.03.2024 av Jan Helge Røysheim
Sist oppdatert: 07.03.2024

For kvinner som jobber, eller ønsker å jobbe i yrker som krever spesielt arbeidstøy, er dette en unødvendig barriere. Det er ikke bare ubehagelig og demotiverende å måtte jobbe i klær som ikke passer; det kan også utgjøre en sikkerhetsrisiko. Godt tilpassede arbeidsklær er essensielt for å utføre jobben trygt og effektivt.

På kvinnedagen tar vi i Fagforbundet et oppgjør med en utfordring som har blitt oversett altfor lenge. I mannsdominerte yrker, som park og anlegg, vaktmestertjenester, og brann- og redningstjenesten, er det på høy tid at vi anerkjenner mangelen på arbeidsklær tilpasset kvinner som det likestillingsproblem det er.

Mangelen på tilpassede arbeidsklær for kvinner i mannsdominerte yrker sender et uheldig signal om hvem disse yrkene «egentlig» er for. Dette står i direkte kontrast til vårt mål om et inkluderende arbeidsliv hvor yrkesvalg ikke begrenses av kjønn.

Vi oppfordrer derfor arbeidsgivere, utstyrsleverandører og bransjeorganisasjoner til å ta grep. Det handler om å investere i og prioritere utviklingen av arbeidsklær som tar hensyn til kvinners fysiske forutsetninger. Dette vil ikke bare bidra til bedre arbeidsforhold og økt sikkerhet, men også sende et klart signal om at kvinner er velkomne og verdsatt i alle deler av arbeidslivet.

La oss bruke kvinnedagen til å forplikte oss til reell likestilling i arbeidslivet. Det starter med noe så grunnleggende som klærne vi gir våre arbeidsfolk for å utføre jobbene sine. For i et samfunn som vil ha likestilling, bør noe så fundamentalt som gode arbeidsklær være en selvfølge for kvinners deltakelse — uansett yrke.

Jan Helge Røysheim
Leder, yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Fagforbundet Innlandet