Kvinnekamp i solidaritet

Kvinne, vold, desperasjon

Kvinne, vold, desperasjon (Foto: Bildet er tatt av Ulrike Mai fra Pixabay)

For at kvinner skal leve trygge, gode og frie liv, er økonomiske frihet, et godt arbeidsliv og et helsevesen som ivaretar kvinner, helt grunnleggende. Vi markerer den internasjonale kvinnedagen i solidaritet med kvinner verden over.

07.03.2024 av Karianne Sten Solheim
Sist oppdatert: 07.03.2024

I store deler av verden undertrykkes kvinner og nektes elementære menneskerettigheter, i et annet omfang enn hos oss. Det handler om tvangstrøyer i religioner og tradisjoners navn og om fattigdom. Undertrykkelsen opprettholdes av krefter som ikke har som formål å fremme verken demokrati, rettferdig fordeling eller likestilling. Kvinner nektes skolegang, eiendomsrett og må leve i voldelige og nedverdigende forhold. Kvinner utsettes for menneskehandel og tvinges til prostitusjon. Vold og voldtekt mot kvinner er en vesentlig strategi i krig og konflikter. Mangel på helsetilbud gjør at mer enn 350 000 kvinner verden over dør årlig i forbindelse med svangerskap og fødsel. Det som skulle være noe vakkert, å bære et nytt liv til verden, fører heller til en meningsløs død.

I Palestina, akkurat nå, står kvinner og jenter i en hel ekstrem situasjon. Okkupasjonen og krigføringen i Gaza har gjort at 80 prosent av mødrene på Gazastripen er tvunget til å stå over mat, for at barna deres skal få noe å spise. Sultne mødre med diende barn produserer ikke lenger melk og det finnes ingen morsmelkerstatning. Gravide kvinner føder uten medisinsk hjelp og det utføres keisersnitt uten bedøvelse. Allerede i november i fjor advarte spesialrapportør på Vold mot kvinner til FN, Reem Alsalem, om at den reproduktive volden som Israel påførte palestinske kvinner, nyfødte babyer, spedbarn og barn er brudd på menneskerettighetene i blant annet Folkemordskonvensjonen. Brutaliteten er menneskeskapt. Sultedøden skjer fordi nødhjelp nektes inn av israelske myndigheter. Vi krever våpenhvile og mat til den forpinte befolkningen på Gazastripen.

Samtidig som vi støtter våre søstre i krig, tar vi likestillingskamper her på hjemmebane. Kvinner utsettes i større grad for vold i nære relasjoner.

Denne vinteren har vært preget av flere drapssaker. Kvinner som har bedt om hjelp har ikke blitt hørt og har blitt frarøvet livet. Siden 2000 er 186 kvinner og 27 menn drept av partneren sin. Denne våren skal det igangsettes mer bruk av omvendt voldsalarm. Vi har ingen å miste.

Drap og brutal vold rammer ikke bare dem som utsettes for det, men også de som står nær de som rammes. Vi vet også at det er en enorm påkjenning for de som først kommer til et åsted. Vi må forebygge at slike fryktelige hendelser skjer. Trygge ansatte med erfaring og solid opplæring er en forutsetning. Vi i Fagforbundet Innlandet vet at det får vi best til med fast ansatte med kunnskap og erfaring, slik vi har i offentlig sektor.

For å kunne være trygg, må kvinner også være trygge i arbeidslivet. Vi er bekymra for den varslede konkurranseutsettingen av velferdstjenester som de høyrestyrte kommunene setter i gang over hele landet. Det skaper usikkerhet for både ansatte og pasienter når de offentlige velferdstjenestene våre skal ut på anbud og driften skal overtas av kommersielle aktører, med profittmotiv. Velferdstjenestene våre er i stor grad kvinnearbeidsplasser. Kvinner er spesielt sårbare i et arbeidsmarked hvor konkurransefortrinnet er lav lønn, små deltidsstillinger, usikre ansettelsesforhold og dårlige pensjonsvilkår. Det er på høy tid at heltid blir hovedregelen og deltid unntakene, også i helsesektoren og andre pleie- og omsorgsyrker.

Fagforbundet Innlandet mener vi er på god vei, men fortsatt er vi langt fra mål. Derfor sier vi til både kvinner og menn: Gratulerer med kvinnedagen!

Karianne Sten Solheim
Fylkesleder, Fagforbundet Innlandet