Ny lov om styring og finansiering av private barnehager

barn - barnehage - oppvekst

barn - barnehage - oppvekst (Foto: Mostphotos)

Fagforbundet kjemper for de barnehageansatte, uavhengig av eierform.

23.02.2024 av Marianne Bratsveen
Sist oppdatert: 23.02.2024

Før jul sendte regjeringen sine forslag til endringer i barnehageloven med forskrifter ut på høring. Høringen skal følge opp strategien «Barnehager for en ny tid – nasjonal barnehagestrategi mot 2030». I strategien ble det varslet at regjeringen ville gjennomgå regelverket for finansiering og styring av barnehagesektoren innen utgangen av 2023, og legge fram et helhetlig forslag til regelverksendringer. Det er på høy tid! For store deler av dagens regelverk er over 20 år gammelt og ikke tilpasset dagens situasjon.

Fagforbundet har i likhet med veldig mange andre levert sin høringsuttalelse om forslaget til styring og finansiering av private barnehager. I vår høringsuttalelse er det særlig lagt vekt på at barnehagesektoren må styres gjennom lokaldemokratiske prosesser, på linje med andre velferdstjenester.

Fagforbundet mener at kommunen som barnehagemyndighet må ha virkemidler for å utøve denne myndigheten, slik som de gjør overfor andre deler av velferdssamfunnet.  Den enkelte kommune må ha mulighet til å planlegge barnehagetilbudet ut ifra vekst eller nedgang i innbyggertall og behov i den enkelte barnehage. Et koordinert opptak til kommunale og private barnehager gir bedre forutsigbarhet for alle parter. Det skal fortsatt tas hensyn til hvilken barnehage foreldre ønsker at barna skal gå i. Det stemmer ikke at foreldrene med dette forslaget mister valgfriheten. Det har dessuten aldri vært slik at alle foreldre er garantert å få plass i den nærmeste barnehagen. Med koordinert opptak, vil flere få en reell valgfrihet.  Her i Innlandet har vi gode eksempler på at det er et godt samarbeid mellom kommunene og de private barnehagene i dag, og kommunene har gitt tydelige signaler på at de ønsker et fortsatt godt samarbeid i forhold til de eventuelle lovendringene som måtte komme.

For oss, som arbeidstakerorganisasjon, er det også særlig viktig at det nye forslaget gir kommunen anledning til å styrke bemanningen i én barnehage, uten at det vil få ringvirkninger for alle de andre barnehagene. Det mener vi er et godt forslag, sånn at det kan settes inn ekstra ressurser der det trengs mest. Forslaget gir også insentiver til kompetanseheving for alle ansatte. Det er vi veldig positive til, siden nok kompetente barnehageansatte er den viktigste garantisten for et godt barnehagetilbud til alle barn.

Uavhengig av om forslaget blir vedtatt som det er, eller om det blir forandringer, vil Fagforbundets nærmere 30000 barnehageansatte medlemmer fremdeles gå på jobb for å gi barnehagebarna det de fortjener: gode dager i barnehagen, med lek, læring og fellesskap. Og Fagforbundet vil fortsatt arbeide for at alle barnehageansatte medlemmer skal ha gode lønns - og arbeidsforhold, uavhengig av hvem som eier barnehagen.

Fagforbundet Innlandet støtter forslaget fordi det også handler om noe så grunnleggende som vår felles arv. Barnehagene våre er en viktig del av velferdssamfunnet. De er til for våre barn og vår befolkning. Fagforbundet Innlandet mener at et sterkt lokaldemokrati og mindre konkurranseutsetting av velferdstjenester vil komme flest folk til gode.

Marianne Bratsveen
Yrkesseksjonsleder kirke kultur og oppvekst
Fagforbundet Innlandet