En portør med flere oppgaver

Ib kjører pasient transport og stopper innom Fagforbundet som står på stand og griller utenfor ambulansestasjonen i Tønsberg. (Foto: John-Ole Engnes)

En dag er aldri lik for Ib og det er noe han like godt med å være portør og driftskoordinator.

19.12.2023 av Lisbeth Næss
Sist oppdatert: 19.12.2023

Ib Karlsen har fagbrev i portørfaget og har i mange år jobbet som portør med transport av pasienter internt på sykehuset. De sørger for en fin flyt av pasienter til og fra undersøkelser.

I dag har han mange forskjellige oppgaver og mye ansvar knyttet til arbeidet i avdelingen for renhold/portør og arbeider som driftskoordinator ved seksjonen.

Han koordinerer arbeidshverdagen for ansatte, dekker inn vakter ved fravær, driver opplæring og oppfølging av ansatte og lærlinger og når det står på som verst er han også selv ute og arbeider.

Ib er også faglig leder for lærlinger som tar portørfaget. SiV har i år en lærling innen portørfaget. For å bli portør går man først 2 år på videregående skole før man er 2 år lærling.

Ib har stor tilstedeværelse i driften og kjenner hver minste krok på sykehuset. God kjennskap til PortørCom og tilsvarende systemer, sengeflyt og logistikk og en god del IKT-kunnskap.

Ib har også vedlikehold av maskinparken, her ved sengevask maskinen som går både tidlig og sent for at pasientene skal få en fin og ren seng.

imagek744q.png

Ikke nok med det… Ib har stor arbeidskapasitet og glad i å få prøve nye oppgaver. I februar 2022 begynte han å kjøre Pasienttransport og arbeider derfor dag/turnus med vakter hver tredje helg.

Pasienttransport er et samarbeid med prehospital klinikk hvor en transportbil er bemannet med to portører mellom kl. 12 og 20 på hverdager.

Det er et transporttilbud fra Sykehuset i Vestfold for pasienter som ikke har behov for transport i ambulanse og som er for syke til å transporteres i drosje. ​​​​

Ib er en person som alle vet hvem er og alltid blid og hyggelig å møte på i arbeidshverdagen 😊

imagetn11a.png    imagezcbe.png

imageysolc.png