Mens vi forbereder oss til jula

Palestina

Palestina (Foto: hosny salah fra Pixabay)

Mens krigen mellom Israel og Hamas har pågått i Gaza i over to måneder, forbereder vi oss til juleferie her hjemme. Massive ødeleggelser, massedrap og enorme lidelser for sivilbefolkninga i Gaza opprører mange av oss her hjemme i Norge.

19.12.2023 av Maria Nilsen Aksberg, Palestinaambassadør i Fagforbundet Innlandet
Sist oppdatert: 19.12.2023

Situasjonen i Gaza kalles av FN for «apokalyptisk», og de har slått fast at det ikke finnes noen trygge områder 2,3 millioner innbyggere kan flykte til. Samtidig mangler de mat, vann, ly, medisiner og helsehjelp.

Angrepet fra Hamas var sjokkerende brutalt, og det er i høyeste grad også Israels bombing og begrensninger på humanitære korridorer. Israels krigføring viser en total mangel på respekt for at hvert liv er like mye verdt og for prinsippene i krigsretten om proporsjonalitet.

Vi i Norge, som en del av det internasjonale samfunnet, kan ikke fortsette å se vekk mens dødstallene stiger. Gazas befolkning trenger en umiddelbar, permanent våpenhvile og tilgang til nødhjelp. Bombingen må ta slutt, gislene må frigis og blokaden oppheves umiddelbart. Hvert minutt teller for å redde liv. Minst 18 800 mennesker er drept, 8000 av de barn, og 6200 kvinner. Totalt er over 50 000 skadde. Tenk for et kollektivt traume som påføres befolkninga i Gaza, der halvparten av befolkninga er under 18 år.

Israel og Hamas viser ingen vilje til å komme til enighet. Norge og andre land må bidra til å legge press på partene med også andre virkemidler enn diplomati og forhandlinger. FNs sikkerhetsråd må pålegge parter som bryter krigens regler våpenembargo. Norske myndigheter må forhindre at våpen eksportert av norskeide selskaper brukes i krigen i Gaza.

Det er positivt at regjeringen har tatt avstand fra brudd på folkeretten, og at de har stilt krav til våpenhvile. De må også ta initiativ til granskning av krigsforbrytelser, samt jobbe for at Israel stilles økonomisk ansvarlig for ødeleggelsene i Gaza.

Alle har like stor rett til å leve i fred og sikkerhet. Fagforbundet mener at Norge må bruke alle midler til å sikre at en permanent våpenhvile ikke vil føre til status quo før 7. oktober. Palestinerne må få innfridd sin selvråderett og enhver løsning må rotfestes i folkeretten. Okkupasjonen og blokaden må opphøre, og ikke forhandles om.

Palestinerne har levd i generasjoner med fordrivelse, okkupasjon, anneksjon, blokade og apartheid fra Israels side. Nå drepes rundt ett tusen barn hver uke i bomberegnet i Gaza. Og mens vi forbereder oss til jul hjemme, så fortsetter forbrytelsene mot menneskeheten.

Det er ikke til å holde ut.

Maria Nilsen Aksberg, palestinaambassadør i Fagforbundet, Innlandet