Vi i Fagforbundet Innlandet krever ny boligpolitikk

Leder ungdomsutvalget, Fagforbundet Innlandet

Leder ungdomsutvalget, Fagforbundet Innlandet (Foto: Annette Rud Jensen)

Vi i Fagforbundet Innlandet mener det må utvikles en ny sosial boligpolitikk, der staten og kommunen får et større ansvar for at folk med vanlige inntekter og mennesker i etableringsfasen får mulighet til å eie eller leie gode boliger.

11.12.2023 av Anna Linnea Steen
Sist oppdatert: 11.12.2023

Vi i Fagforbundet Innlandet er svært bekymret for utviklinga i boligmarkedet, som rammer både våre medlemmer og samfunnet i sin helhet. Storbyene våre er preget av skyhøye boligpriser, noe som gjør det vanskelig for folk i etableringsfase og alle andre med vanlige inntekter å skaffe seg et sted å bo. I distriktskommuner fører lave priser på eierboliger, og mangel på utleieboliger, til problemer for folk som ønsker å flytte til eller fra kommunene. Fagforbundet Innlandet mener derfor det er behov for en ny boligpolitikk tilpasset vår tid, som sikrer alle gode boforhold og en boligpolitikk som utjevner forskjellene i samfunnet.

Mer offentlig innsats i leiesektoren

Fagforbundet Innlandet mener at målet om at alle skal kunne eie sin egen bolig bør ligge fast. Samtidig bor over en million nordmenn i leid bolig, hvor mange av de har lav inntekt og dårlige boforhold. Det er derfor høyst nødvendig å styrke leietakernes rettigheter og redusere de økonomiske forskjellene mellom de som eier og de som leier bolig. Derfor må det offentlige i større grad sørge for at det bygges flere utleieboliger og regulere det private leiemarkedet. Staten må også sørge for at det utvikles og tilbys flere studentboliger enn i dag.

Fagforbundet Innlandet mener det bør utredes en konsesjonsordning for profesjonelle utleiere, som gjør at det offentlige kan regulere nivået på husleiene med utgangspunkt i takst eller likningsverdi. Det bør også vurderes å opprette et statlig utbyggingsselskap som bygger ut utleieboliger der markedet ikke sikrer tilstrekkelig tilgang på boliger.

Vi syns det er positivt at regjeringa er i ferd med å revidere Husleieloven, noe som må føre til styrking av leietakeres rettigheter knyttet til blant annet oppsigelsesvilkår, lengder på kontrakter og depositum.

Flere og bedre kommunale boliger

Køene for å få tilgang til kommunale boliger i Innlandet viser at det må kjøpes eller bygges flere boliger, samtidig som det er et stort behov for vedlikehold av boligene som eies av kommunene eier. Kommunene kan bygge boliger med gunstigere rentevilkår enn boligutbyggere, noe som taler for at kommunene bør eie flere boliger framfor å leie dem. Samtidig må alle kommunale leietakere få mulighet til å kjøpe egen bolig gjennom leie-til-eie- eller dele-eie-ordninger. Dette vil gi flere muligheten til å komme inn på boligmarkedet.

Staten bør gjeninnføre tilskuddet til utleieboliger, slik at kommunene får økonomi til å skaffe flere familieboliger. I tillegg bør det vurderes om staten kan gi kommuner anledning til å inngå utbyggingsavtale om kjøp eller leie av kommunale boliger under markedspris i byer med høye boligpriser.

De fleste kommuner i Innlandet har en form for markedsbasert husleie for kommunale boliger, som ofte justeres med konsumprisindeksen. I ei tid med sterk prisstigning, er Fagforbundet Innlandet bekymret for om leietakerne makter økt husleie. Derfor er det behov for ekstraordinære, midlertidige tiltak.

Boligmangel i våre distrikter må løses

Private utbyggingsselskap er ikke en pådriver for boligbygging eller utleie i distriktskommunene. Dette skyldes blant annet at det er mer lønnsomt å bygge fritidsboliger enn boliger ute i distriktene, og at det er mer fortjeneste i å bygge boliger i sentrale strøk. Dette fører til mangel på både utleieboliger og selveide boliger i distriktene. I mange av våre kommuner i Innlandet er byggekostnadene høyere enn boligverdien, noe som fører til at det kan være enda vanskeligere å få boliglån. Dette rammer både den enkelte og lokalsamfunnet. Noen opplever at det er vanskelig å flytte til en kommune på grunn av boligmangel, samtidig som lave boligpriser gjør det økonomiske vanskelig å flytte for dem som eier en bolig. Skal vi ha et levende Distrikts-Norge må vi løse denne problematikken!

Mange distriktskommuner har svært stor verdiskaping, men mangler boliger. Dårlig fungerende boligmarked er en sentral årsak til at det er vanskelig for både offentlige og private virksomheter å rekruttere ansatte de har behov for.

Kommunene må få en mer aktiv rolle i boligutbyggingen i distriktene. Staten må bedre det økonomiske handlingsrommet til kommunene slik at de kan planlegge, tilrettelegge og yte tilskudd til bygging av boliger i distriktene. Det bør også utredes om det skal innføres økt rentefradrag til husholdninger i distriktskommuner.

Flere boliger i pressområdene

Mangel på boliger fører til økte priser i byer og sentrale områder. Det er behov for en sterkere statlig og regionalt samordnet innsats for boligbygging i pressområder. Samtidig må det settes inn tiltak for raskere tomteklargjøring og for å sikre flere varierte boliger. Kommunene må sørge for byggeklare tomter til priser som folk med vanlige inntekter har råd til, og styrke kapasiteten i plan- og byggesaksbehandlingen i pressområder. Staten bør gi stimuleringstilskudd til kommunene for økt boligbygging.

Anna Linnea Steen, Leder av Fagforbundet Ung Innlandet