Årets Likestillingspris 2023

Anna Linnea Steen, vinner av årets Likestillingspris 2023.

Anna Linnea Steen, vinner av årets Likestillingspris 2023. (Foto: Annette Rud Jensen)

Fagforbundet Innlandets Likestillingspris deles ut hvert år, etter innspill på gode kandidater fra våre fagforeninger i Innlandet. Formålet med prisen, er at det knytter seg fremdeles store utfordringer når det kommer til likestillingsarbeid i Norge. Forskjellene i arbeids- og samfunnslivet gir ulike fordeling av inntekt, karriere og makt. Alle har samme rett til deltakelse i samfunnet, og det krever et sterkt vern mot diskriminering, for å hindre utestengsel og ulikebehandling på grunn av kjønn, alder, etnisk eller kulturell bakgrunn, seksuell orientering, religion, livssyn og funksjonshemming.

20.10.2023 av Annette Rud Jensen
Sist oppdatert: 20.10.2023

Likestillingsprisen deles ut til en person, organisasjon, institusjon eller bedrift som har gjort en særskilt innsats for å fremme likestilling i arbeids- og samfunnsliv i Innlandet. I år mottok sju forslag på kandidater til Likestillingsprisen 2023 fra våre fagforeninger. Fylkesstyret i Fagforbundet Innlandet utgjør komiteen som kårer prisvinneren. Ved vurdering blir det lagt stor vekt på om personen-, organisasjonen-, institusjonen-, eller bedriften har gjort en særskilt innsats for å:

• øke og/eller fremme mangfold og likestilling i arbeids- og samfunnsliv
  • Rette opp skjevheter i forholdet mellom de forskjellige gruppenes muligheter til samfunnsdeltakelse, utdanning, arbeid og faglig utvikling
  • skape en likestillingskultur
  • prismottaker må ha gjort en innsats innenfor ett eller flere av disse områdene.

Ett av forslagene kom fra Fagforbundet Elverum, som ønsket å fremme ett forslag på en kandidat dem mente er en allsidig person med en tydelig stemme på ulike arenaer, og ikke minst fronter hun en meget aktuell sak; Kvinnesykdommen Endometriose!

Fagforbundet Innlandet har kåret årets vinner av Likestillingsprisen 2023, og prisen går i år til: Anna Linnea Sten, ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Innlandet – for sin sterke stemme i kampen for kvinnehelse og kvinnesykdommen endometriose.

Fra v. Fylkesleder Karianne Sten Solheim, Anna Linnea Sten, ungdomstillitsvalgt og årets vinner (Foto: Annette Rud Jensen)

Hennes engasjement i endometriosesaken er tidligere omtalt i Fagbladet og kan leses her.

Endometriose er en utbredt sykdom som rammer ca 1 av 10 kvinner, men det snakkes lite om da det er en sykdom som kun rammer kvinner. I dag tar det ca 7 år før man får stilt diagnosen. Tidlig utredning er viktig for å kunne holde sykdommen i sjakk.

Mange får til svar at det er naturlig å ha litt vondt under menstruasjon, men med endometriose er smertene såpass store at det fører til sykefravær og i verste fall uførhet. Men allikevel er denne sykdommen lite forsket på. I våre naboland er det egne spesialistavdelinger på flere av sykehusene, i Norge er det ingen slike. Og dette bør det gjøres noe med!

Det finnes ingen kur for denne sykdommen. Slik det er nå blir mange satt på medisiner som døyver smertene noe, men de har sterke bivirkninger, og mange velger å bli satt i kunstig overgangsalder for å lindre symptomene.

Som vinner av årets Likestillingspris vinner hun et bilde, samt en gavesjekk a verdi 5.000,- hun kan gi til ønsket veldedig organisasjon eller forening – og hun har naturligvis algt å overrekke gavesjekken til Endometrioseforeningen.

Endometrioseforeningen er en landsdekkende forening som ble stiftet 09. april 1997. I dag består styret av ulike kvinner i alle aldre fra hele landet. Alle i styret lever i dag med diagnosen endometriose eller adenomyose, eller er pårørende.

Dem:

• jobber mye med å påvirke våre folkevalgte politisk
  • jobber for å kreve et bedre helsetilbud og sikre at alle med endometriose og adenomyose får et godt behandlingstilbud i Norge
  • sørger for kompetanseheving og videreutvikling, og har opprettet et eget fond som skal gå til kompetanseheving og videreutvikling av helsepersonell i Norge. Fondet består av midler som samles inn til foreningen gjennom bursdagsinnsamlinger på Facebook, samt andre donasjoner som kommer vår vei i løpet av året.
  • driver kunnskapsspredning for at både helsepersonell, politikere og privatpersoner lærer mer om reproduktiv helse generelt, og endometriose samt adenomyose spesielt.
  • jobber for bedre tilrettelegging i samfunnet, med å oppfordre arbeidsplasser til å tilrettelegge mer for alle med endometriose og adenomyose
  • ivaretar pasienter
  • jobber med å løfte de pårørende

Du kan lese mer om Endometrioseforeningen her.

Vi takker alle fagforeninger for alle innspill og forslag på kandidater vi har mottatt til vår Likestillingspris i år – og gratulerer Anna Linnea som årets verdige vinner som en sterk og tydelig stemme i kampen for kvinnehelse!

Ønsker også du å gi et lite bidrag til foreningen, kan du vippse valgfritt beløp til 101671.