Fagforbundet krever medbestemmelse i utarbeidelsen av fremtidens kontorløsninger

Roger Kristensen (leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Oslo), Trond Finstad (leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon sentralt) og Dagfinn Øien (det sentrale hovedverneombud i Oslo kommune) (Foto: Hege Kristin Traagstad)

Tirsdag 19. september arrangerte Fagforbundet i Oslo en fagdag om fremtidens kontorløsninger. Her fikk deltakerne innblikk i forskningen på ulike kontorløsninger fra forskere ved AFI ved OsloMet og Stami. I tillegg tok blant annet leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon, Trond Finstad, til orde for at arbeidsgivere må bli bedre på å involvere tillitsvalgte i utformingen av fremtidens kontorløsninger.

20.09.2023 av Martin Raaen Eidissen
Sist oppdatert: 21.09.2023

Fagdagen "Fremtidens kontorløsninger" i regi av Fagforbundet Oslo var for deltakerne et opplysende og interessant arrangement om hva vi vet, ikke vet, tror og mener om ulike kontorløsninger i det moderne arbeidslivet.

Forskerne Siri Yde Aksnes og Cathrine Egeland ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet startet fagdagen med å ta deltakerne gjennom erfaringer og konsekvenser av hjemmekontor og aktivitetsbaserte arbeidsplasser.

Fordeler og ulemper - samtidig

De to forskerne har gjennomført en kvalitativ studie ved et stort Nav-kontor der de undersøkte fordeler og ulemper med kombinasjonen av de to typene kontorløsninger. Ett av de mest interessante funnene deres var at det som kan være fordeler ofte samtidig kan være ulemper - avhengig av hvem man spør eller hva konteksten er.

For eksempel kan fleksibiliteten hjemmekontor gir gjøre det lettere for mange arbeidstakere i den såkalte "tidsklemma" å få hverdagen til å gå opp bedre. Likevel kan den samme fleksibiliteten også være til hinder for arbeidstakernes helse og jobb-fritid-balanse ved at det gjør det vanskeligere for mange å være helt avlogget når man ikke er på jobb.

Påvirker sykefravær

Randi Hoven Borgen fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) holdt deretter et innlegg om sykefravær og psykososialt arbeidsmiljø. Hennes fokus var på hvordan ulike kontorløsninger påvirker arbeidsmiljøet på arbeidsplassen ulikt. Borgen forklarte at mange diskuterer hvilke varianter av aktivitetsbaserte landskap og åpne kontorlandskap som er best for virksomheten og de ansatte.

Hun trakk også fram at det debatteres mye hvorvidt faste plasser eller "free seating" er best for arbeidsmiljøet, og i hvilken grad kombinasjonen av disse løsningene og ulike grader av hjemmekontor påvirker trivsel og arbeidsmiljø. Den største forskjellen i målt sykefravær vises derimot å kunne måles mellom de som har cellekontor og andre åpne kontorløsninger. Og at én av de viktigste faktorene her er at mange i åpne landskap oftere gir uttrykk for å bli forstyrret og at de konsentrerer seg dårligere.

Store forskjeller for medlemmene

Etter lunsj gikk Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon, gjennom Fagforbundets undersøkelse om hjemmekontor. Den tar for seg hvilke medlemmer som har tilgang på hjemmekontor, i hvilken grad de har individuelle avtaler med arbeidsgiver og om de får dekket støtte til ergonomisk utstyr.

Les mer: Urovekkende funn i Fagforbundets hjemmekontorundersøkelse

Generelt viser Fagforbundets statistikk at mange av medlemmene i Yrkesseksjon kontor og administrasjon har tilgang på hjemmekontor, men at andelen som har adgang til dette øker med lengden på utdanning og størrelse på inntekten.

Likevel oppgir svært mange at de ikke har individuell avtale med arbeidsgiver om hjemmekontor, som faktisk er en lovpålagt avtale blant annet for å sikre at arbeidstaker er forsikret å hjemmekontor i samme grad som de er på deres fysiske arbeidsplass. Finstad understreket viktigheten av at slike avtaler kommer på plass for flere av våre medlemmer.

Ingen må pålegges hjemmekontor

Fagdagen ble avsluttet med en panelsamtale mellom Roger Kristensen, leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Oslo, Trond Finstad, leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon sentralt, og Dagfinn Øien, det sentrale hovedverneombud i Oslo kommune.

Her kom det fram at det er svært ulikt fra arbeidssted til arbeidssted i hvilken grad tillitsvalgte blir involvert i beslutninger knyttet til utformingen av nye kontorløsninger, og at mange er bekymret for at den beregnede underdekningen på kontorplasser til de ansatte i realiteten vil kunne ende opp med å presse arbeidstakere til å måtte være på hjemmekontor.

Alle paneldeltakerne var enige om at det viktigste når det kommer til hjemmekontor er at ingen arbeidstakere skal være pålagt å ha hjemmekontor mot deres vilje, og at det til enhver tid må være nok kontorplasser til at alle arbeidstakere kan være sikre på å ha en fullverdig kontorplass på arbeidsstedet deres.