Overvåking av ansattes bruk av elektronisk utstyr

Digitale arbeidsverktøy kan registrere store mengder opplysninger om arbeidstakerne. Overvåking av arbeidstakeres elektroniske utstyr er derfor i utgangspunktet ulovlig.

07.09.2023
Sist oppdatert: 07.09.2023

For arbeidstakere kan det være utfordrende å vite hvilke opplysninger som blir samlet inn, hva som lagres og hvordan opplysningene blir brukt. Arbeidsgivere kan også bruke muligheten som ligger i disse verktøyene til å følge med på de ansatte.

Datatilsynet har laget en liten veileder som kan være til hjelp: Overvåking av ansattes bruk av elektronisk utstyr | Datatilsynet

Fagforbundet og LO er for tiden engasjert i et forskningsprosjekt knyttet til arbeidstakeres personvern: Makt og menneskeverd i det digitale arbeidslivet (fagforbundet.no)